9A2U / 9A1CEU
RADIO-CLUB "OZALJ"

Home ] Korcula 2000 ] [ Plocica 2000 ]

MS EXPEDICIJA NA OTOK PLOČICA, JN83JA

Aktivnost 9A-DXP-G, Hrvatske DXPedicijske Grupe, za ljeto 2000. predvidjela je i expediciju u traženo polje JN83. Kako je to polje relativno nepovoljno za MS rad prema sjeveru, znači prema DL, PA, SM, OZ, OH i drugim zemljama u kojima je koncentracija MS aktivnostu i Europi najveća, to je skoro jedina izmještena lokacija, iz koje je relativno otvoren put prema navedenim područjima Europe, otok Pločica, JN83JA, mali otok sa svjetionikom, koji se nalazi izmedju Korčule i Hvara. Položaj same zgrade svjetionika je: 43º 01' 51'' N / 16º 49' 03'' E.

Zgrada svjetionika "Pločice"                                Boris, 9A4VA pliva oko otočića

Na otok se može doći za lijepa vremena obiccnim čamcem, a najbliži je put iz mjesta Prigradica, na Korčuli. Ovisno o brzini čamca, stiže se za oko sat vremena, brzim gliserom može se doći i za petnaestak minuta.

9A3PA & 9A3ZA u povratku s Pločice, plovidba traje oko 40 min.

Naša aktivnost nastavljala se na rad u natjecanju IOTA, s jednim danom odmora između te dvije expedicije. Planirano je aktivirati polje JN83, koje je relativno traženo, najtraženije  u Hrvatskoj, te dosta visoko na listi traženosti polja u Europi. Kako je Pločica i jedan od 14 hrvatskih WLH (World Lihgthouse) točaka, LH-0097, svjetionika koji se računaju za WLH diplomu, to smo odlučili ponijeti i neku skromnu opremu za rad na kratkom valu. Istovremeno je Pločica i na popisu otoka koji vrijede za diplomu hrvatskih otoka CI-089, a u IOTA programu nalazi se u EU-016. Ova je aktivnost planirana kao sporedna , uz kupanje i odmor, što je i bio prvotni cilj posjete otoku, osim rada preko meteorskih tragova.

Natpisna ploča na pročelju                      Ploča u hodniku zgrade svjetionika

Pripreme za odlazak na ovaj otok od samog je početka vodio Mate, 9A3PA. Kako je na otoku svjetionik, sve aktivnosti koje se odvijaju na otoku, podpadaju u nadležnost poduzeća "Plovput", koje je koncesionar svih svjetionika u Hrvatskoj. Njima se najsrdačnije zahvaljujemo što su nam omogućili boravak na otoku, i korištenje zgrade svjetionika za smještaj operatora i opreme !

Prostrana terasa ispod sebe čuva
dragocijen sadržaj - običnu vodu !!

Za ljetne žege jedini hlad daje svjetionik,
 9A3PA u virtualnom hladu.

U utorak, 01. kolovoza 2000. rano ujutro krenuli smo iz Račišća, put Prigradice. Natovareni opremom, od agregata za struju, svih uređaja i antena, do veće količine obične vode. Jednostavno, sve što računamo da će nam trebati, nosimo sa sobom. Ništa se nesmije prepustiti slučaju. U Prigradici nas dočekuje prijevoznik, čijim ćemo brodom prebaciti opremu i operatore na otok. Potreban je brod veće nosivosti radi količine i težine same opreme. (slike). Tu je i 9 ljudi, s hranom, gorivom, osobnim stvarima za boravak na nenaseljenom otoku u trajanju od 4 dana. Razuman čovjek računa i na mogućnost da na dan povratka bude vrlo loše vrijeme, u takvom slučaju, brod taj dan ne vozi, potrebna je svakako i neka mala rezerva, jer se nemože očekivati duži period lošeg vremena na ovim prostorima početkom kolovoza.

Nenaseljeni otok Pločica, točnije jedna polovica otoka.

Malo i simpatično mjesto Prigradica, na sjevernoj obali Korčule, ugostilo nas je već iza 8 sati ujutro. U točno određeno vrijeme ujutro u korčulanskom kanalu počinje puhati maestral što plovidbu u smjeru Pločice čini vrlo otežanom, dužom, skupljom..... te se do tog vremena mora krenuti na put. Iskusni barba Ante, raspoređuje teret po brodu, a da bi expedicija imala i neki prijevoz "zlu netrebalo" Mate 9A3PA i Davor 9A3ZA, kreću gumenim čamcem sa turističkom opremom te nekoliko piva, odmah, jer je mali čamac sporiji od brodice koja prevozi sve ostale učesnike expedicije i svu opremu. Nakon 40-ak minuta putovanja po mirnom moru, stižemo do Pločice, ekipa s brodice snimala je tijekom puta kamerom, te fotoaparatima, naravno da je put bio proveden u šali i međusobnom razgovoru putem radio uređaja, te je bilo zaista kratko i ugodno. Mate i ja dogovarali smo i posljednje detalje oko organizacije boravka na otoku, što prvo stavljamo u pogon, tko će preuzeti brigu oko čega itd.

Odavdje do zgrade svjetionika ima oko 200m naravno, uzbrdicom.

Istovaramo brodicu te je pred nama dosta naporan proces odnošenja opreme do zgrade svjetionika. Preko 200 metara stazom blago uzbrdo. Devet članova expedicije zapeli su iz petnih žila i za sat vremena sve je na sigurnom, u ogromnoj zgradi svjetionika gdje su nekad živjele dvije obitelji svjetioničara. Vrijeme je potpuno isplanirano te se odmah pristupilo poslu. Formira se kuhinja, koja prati svaku ozbiljnu vojsku, (HI), zgrada se časkom elektrificira pomoću agregata za koji već postoji predviđeno mjesto, ostalo od doba kad su se baterije za svijetlo punile agregatom. Izabran je i šef kuhinje s pobočnikom, te određene ekipe za postavljanje opreme UKV i KV PPS-a. Stvari su odmah krenule dobro i brzinom koja je bila više no dostatna da sve proradi na vrijeme. Iako smo planirali RANDOM rad na UKV-u, Mate je popustio pred brojnim zahtjevima za SKED-ove te je skedova bilo dosta. Početak rada na UKV-u predviđen je za 20 sati lokalno, isti dan.

Postavljanje 2 x 11 elemenata flexayagi radiokluba Vela Luka (9A1CDH), s priručnim rotatorom marke potezanje špagom protiče bez problema. Ekipa je uvježbana i svatko zna što mu je činiti. Drugi dio UKV aktivnosti, packet-radio, nažalost pokazuje opet svoje nedorečenosti. Signala za packet radio ima, ali je slab. Smetnje od glavne MS postaje su takve da u periodima odašiljanja potpuno zaguše prijem na packet radiju, i svako malo potrebno je postupak konektiranja ponoviti od početka. Vraćamo se na definiciju o radu na packet radiju u Dalmaciji; EME sustav, vrlo udaljeno od svega. Nažalost takva nam oprema nebi stala na brodicu..... Služili smo se kako smo mogli, što znači da je Tihomirov projetk on-line LOG-a s UKV-a i KV-a za ovaj puta otpao. Šteta, ali nije katastrofa....

Mala vertikalna antena za gornje KV opsege postavljena je relativno brzo i lako. Njezino je podešavanje u okružju željezne ograde i metalnog vrha svjetioničkog tornja sa 4 različita radijala, malo nedorečeno i provodi se experimentalno metodom mase uzaludnih  pokušaja, ali je na kraju ipak antena nekako dovedena u radno stanje. Zvonko (9A3LG) i Braco (9A7R) imali su neodoljivu želju postavljati razne žičane antene za niže KV opsege, pa im je popodne bilo ispunjeno takvim aktivnostima. Ostali su se članovi expedicije bavili slobodnim aktivnostima. Kupanje i spavanje imali su najviše poklonika. Predvečer je sačinjen raspored rada za UKV i KV PPS, poslužena večera te je je otpočeo rad u meteorskim rojevima.

Montaža male vertikalke nije predstavljala veći problem, tek je njeno podizanje na vrh zgrade bilo nešto teže, radijali su nejednakih dužina i podešavanje je sumnjivo, ali može poslužiti.

Iako je ruka u radnom položaju, teško je ustanoviti da li 9a3lg ovdje radi ili spava, no ako i spava sigurno sanja straaaašne DX-ove (vidi izraz lica). HI !

Skedovi su išli solidno, dok je odziv na random rad bio slabiji od očekivanja. Želite li potvrditi neko novo polje, a ne dobijete sked, netreba odmah odustati. Pokušali smo svima dati šansu, umjesto da radimo uvijek jedne te iste postaje koje se javljaju za skedove. Ipak i na random je odrađeno dobrih veza.

Mate, 9a3pa, radi MS veze, u kutu je packet-radio instalacija.

Vidljivo je da smo uspješno ostvarivali veze sa postajama sa sjevera Europe SM/LA, a najviše je bilo postaja iz DL. Naravno smjer zapad ovdje je potpuno otvoren i šteta da nema više aktivnih postaja. Naša je oprema bilo više nego dobra za ovakovu expediciju, gdje je svaki kilogram opreme pažljivo odmjeren te izbačeno sve što nije apsolutno neophodno. Posebno nam je drago što je napokon i Tihomir, 9a4gl, autor WINMSDSP programa, konačno i sam održao prve MS veze te se sam sebi čudio što je sve napravio u programu HI. Program je radio bez greške, kao i uvijek, a najbolje su refleksije snimljene kako bi bile dostupne na našoj web stranici. (www.qsl.net/9a0dx).

Iako smo zadovoljni brojem i kvalitetom veza, pojavljivanje na DX-clusteru uvijek je donosilo nekoliko pozivatelja. Rad s packet radiom prema prije opisanom bio je vrlo otežan, ipak dali smo sve od sebe da se što češće pojavljujemo i damo neke komentare oko veza i plana rada.

U svakom slučaju rad izvan roja (kao i inače prakticiramo za ljetni period rada, vezano na IOTA contest) protekao je u ugodnom druženju i opuštenoj atmosferi jer je svima koji su radili ovo jedna od rutina, tako da se uz sam rad istovremeno obavljaju i drugi poslovi.

Ugodni su bili trenuci kad smo tokom noći, uz svijetlo ekrana laptopa (svjetioničarska zgrada noću mora biti potpuno zamračena !) promatrali promet u korčulanskom kanalu, prateći crvena i zelena svijetla brodica koje su prolazile paralelno s otokom. Šljapkanje po prizemlju svako malo odaje nam da je i Mix 9a7knb budan, njegov taktički zadatak je održavanje agregata u radu, a količine zaliha odaju da ga je put vodio  i kroz kuhinju. HI !

Drugi PPS, onaj kratkovalni, živio je i danju i noću. Unatoč skromnoj vertikalnoj anteni te snagi koja uslijed slabašnosti agregata nije smjela noću prelaziti 200-300 W (500W i više trebalo je za  UKV pojačalo) veze su se ređale kao na vrpci. Ipak je atraktivnost poozivne oznake 9A0DX, daleko od uobičajenih jednoslovnih oznaka ! Brojni podaci koje je operator za vrijeme rada davao u eter; LH-0097, IOTA EU-016, CI-089, manager 9A3ZA, 9A0DX calling CQ.... privlačila je pozornost na opsegu. Pokušali smo čak i sa dvije postaje raditi istovremeno, no smetnje su bile prevelike, antene preblizu, struje premalo....tako da je jedna služila za niže, a druga za više opsege.

Day and night, 9A0DX always on air....

Već prvo slijedeće jutro na otoku, posjećuju nas prijatelji iz DL Dovodi ih Vedran 9A4VV. Još sa Huma pokazali smo im otočić Pločica. Odmah su odlučili da dolaze slijedeći dan nakon što se smjestimo ! Cijela njemačka IOTA expedicija preselila je na otok Pločica! Mate i Romi pokazuju im objekt i svetionik. Sa 17m visokog tornja čiji je vrh jedna ogromna žarulja, pruža se lijep pogled daleko uokolo; Pelješac gledan sa strane kako se može vidjeti jedino s trajekta. sjeverna obala Korčule, južna obala Hvara... tek na zapad pučina gdje sunce zaranja u more.

(U pozadini se vidi otok Hvar)

Vrlo su zadovoljni, a i mi smo, jer su ponovo donijeli pivo. HI !  Razgledaju, snimaju, a oni koji imaju afiniteta za rad na stanici posjednuti su na stolac.... veze idu odlično. Kad smo se dogovarali za posjet, napomenuli smo da danju nećemo cijelo vrijeme raditi jer smo planirali gorivo samo za MS rad, koji danju prekidamo, no ono što je nama problem, našim kolegama iz DL - nije.  Na taj su način sami sebi omogućili cjelodnevni rad na postaji, vjerojatno nekima od njih nezaboravne trenutke pile-up-a sa solo uređajem i kratkom vertikalnom antenom !

U isto vrijeme, kat niže, glavni kuhar Braco sprema hasenfefer. Svatko tko dođe u kuhinju daje oduška svom kuharskom umijeću, količina hrane sve se više povećava te pred sam objed mjesta u velikoj posudi ponestaje, ali suđa ima dovoljno, i nastavljamo s kuhanjem u dvije posude!

Ekipa priprema veliki stol iza sjevernog zida zgrade. 97%tni schnapss (netko se našalio) ima ulogu glavnog aperitiva. Atmosfera dostiže vrhunac kad je jelo došlo na stol. Teško je riječima opisati atmosferu u tim trenucima dok kao velika obitelj sjedimo za prepunim stolom nasred Jadrana !  Dabogda se ponovilo, dobaci netko!

Prije ručka svatko je dobio malo okrijepe.

Naši gosti ostaju cijeli dan, te smo imali vremena ugodno popričati o svemu što naš hobi čini zanimljivim, ali i o svim drugim stvarima. Poslijepodnevni odmor, (V.Luka: debuleca, Split: njifa = stanje duha i tijela s teženjom ka ništa), kupanje i rad na KV postaji, planovi, dogodovštine s prijašnjih expedicija....vrijeme leti, a mi se ne mičemo HI.

Izuzetno lijepo vrijeme i ugodno društvo svima nam daju na razmišljanje, nebismo li to ponovili. Zaista je pravi odmor, a o radioamaterskom raju bez urbanih smetnji da ne govorimo! Nešto što je u naseljenom mjestu gotovo više nemoguće. Opseg je tih kao da nema antene! Signali grme, a da je kakva bolja antena na krovu bilo bi gotovo prenaporno. U večernjim satima kad krene propagacija prema USA gotovo da vidim suze u očima operatora. 59 + 30 New York city, a čujemo ga tek par S jedinica, onda zagrmi nekoliko postaja iz Texasa. Kazaljka se hoće zalijepiti u desni kut! Cijelo vrijeme nakon upućivanja poziva razaznajemo jasno da nas poziva sigurno desetak postaja. Kad na 15m u pojedinim periodima ide cijeli svijet, JA, LU, W6, EU, VK, misli se okreću o budućnost.... koja je to lokacija..... kakva je prednost raditi s antenom zabodenom u more !!  Gotovo do samog polaska razmišljali smo i o 6m opremi, trebala bi bila još samo antena, ali mjesta je dostajalo tek za ovo što smo ponijeli, konačno , mi smo na odmoru!!

Zajednička fotografija pred zgradom svjetionika, 9A0DX-team & DL's

Uz vino i pjesmu, preko 2.100 veza na KV, što nam je bilo kao usput, možda kome bude zanimljivo. Sad je jasno da je bilo i više nego zanimljivo. Već po povratku kući prvi dolazak poštara donosi i prve QSLl-ke.

Petak 04.08. zadnji je dan rada expedicije. Noću se radilo MS i KV punom parom. Već rano ujutro u 9 sati sve su stvari spremne i na malom dok-u čekamo našeg prijevoznika. Točan k’o urica uplovljava barba Ante u luku Pločica. Opet se služimo istom taktikom, Mate i ja gumenjakom, sve ostalo, i svi ostali brodicom. Fotografiramo jedni druge tijekom puta, a čini se da se na brodici malo i zapjevalo pred kraj, kad je već bilo izvjesno da će sve završiti savršeno.

Tijekom noći čini se da je nekom poslije par bevandi više pala na pamet ideja da montiramo digipitor 9A0XVL. Kako se kaže što jednom bedaku puhne, nemože ni sto pametnih promijenit. Tako se po povratku u Prigradicu ekipa separira. 9A4GL i 9A3ZA nedemokratskom metodom u vanparlamentarnoj raspravi određeni su da postave digi. A baš sam isplaniral kako ću se naspavati do hamfesta koji počinje navečer. No, što je tu je.

Na +35 C u hladu na lokaciji iznad Vele Luke dočekuje nas ugostitelj naše opreme, samozatajni dobročinitelj do preseljenja u drugi prostor. Trud i muka od sat vremena, sakupljanje opreme po raznim brdima i dolinama, no, digipitor je tu. Radi i vezan je na 9A0XPL-2 (TheNet). U ovom trenutku 9a0xvl je PC/Flexnet i može se konektirati sa čvora 9a0xpl-2 (PLOCE2).

Kad je i  to riješeno, dolazimo do Romilda gdje prvo od njegove gospođe Tanje dobivamo jezikovu juhu, zapravo Romi i ja, Tihomir je prvi puta tu, ali za slijedeći put se može i on pripremit, samo ako još jednom zakasni na ručak.... Popodne provodimo u odmoru dok se obitelj Vučetić; Romi i Tanja psihički pripreme za prvi odlazak u Račišće, u životu ! ( da se podsjetimo, Račišće i Vela Luka su na istom otoku, no da).

Kako je naša expedicija imala jednu dobro pripremljenu i temeljito odrađenu prethodnicu, proljetos, sa upoznavanjem potencijalnih mjesta za HAMFEST, to su sva iznenađenja onemogućena u začetku. HAMFEST je odlično pripremljen i u trenucima dolaska dvoje turista iz Vele Luke, sa dvojicom vodiča iz nekoliko stotina kilometara udaljenih krajeva Hrvatske, već je atmosfera na hamfestu bila zahuktala. Goran, 9a3wp i Kruno 9a3sk, postavili su opremu na kojoj se pregledavaju video trake snimljene na Pločici. Materijala ima oko 3 sata. Naravno i naši gosti iz DL su na HAMFEST-u. Zajedničke fotografije, razmjena adresa, QSL-ke od prijašnjih godina, večera s morskim plodovima (ćevapi, ražnjići, pizza, kremenadli....HI). Izuzetno ugodna večer u Račišću!  Ujutro se mora na put, neki ostaju na moru, neki putuju kući. Ipak, da bi se pošteno oprostili, malo smo još nastavili post-hamfest-um u kuhinji naših domaćina. Dan domovinske zahvalnosti zatiče nas u odličnom raspoloženju. Rano ujutro pomalo je i drugačije, ali premda umorni, krećemo svatko svojim putem. Najsportskiji auto expedicije, Bracina Ford-Tavria, koja može voziti 5 ljudi, uređaja i opreme za sve njih, 2 quada, nešto manjih ukv antena te gliser pun stvari na krovu, kreće prva. Novopečeni mladenci, Lidija i Kruno za njima. Možda da slike koje prate ovaj tekst, govore više nego riječi.

U Prigradici, Ford-Tavrlja na doku pri utovaru stvari u brodicu

Na kraju najsrdačnije se zahvaljujemo našim sponzorima bez kojih bi ova expedicija bila puno teže ostvariva, a to su: Zagrebačka banka d.d. – Zagreb, Pliva – prehrana d.d. – Zagreb, Allamat electronic – Češka Republika i Plovput – Split.

UČESNICI EXPEDICIJE:
9A2R, 9A3LG, 9A3PA, 9A3WP, 9A3ZA, 9A4GL, 9A4RV, 9A7KNB, 9A7R,
Tijekom expedicije posjetili su nas:
9A4VA, 9A4VV, DL6LZM, DL8YTM, DL8WAZ, DL8LRZ....

Zajednička fotografija prije povratka, u pozadini lijevo vidi se Korčula