HF Fieldday Indtryk - 2023
Efter lidt usikkehed om der ville blive en EDR HF Fieldday i år på grund af manglende FD Manager så blev der heldigvis fundet en der ville påtage sig jobbet - OZ1ETP Lars - så vi fortsætter som vi plejer

EDR Aarhus afdelingen deltog selvfølgelig i den årlige HF Fieldday. Den fandt sted i weekenden 2. - 3. september 2023 og vi havde igen benyttet arealet ved Spejderhytten 'Trekanten' i Herskind. Heldigvis har vi nu fået lov til at have nøgle til hytten permanent.

Hele weekenden var vi velsignet med solskin og en temp på 18-20 grader. Om natten var det reativt lunt omkring 13 grader. Med det tørre vejr var det jo ingen sag at sætte antenner op ude på marken uden at blive snavset til.

Vi havde i år et problem med manglende campingvogne. OZ1LXH havde sat sin til salg og OZ7SMJ havde fået et problem med blokerede hjul, så han kunne ikke køre nogen steder med sin vogn. OZ1IKU Martin gav tilsagn om igen at bruge hans CampLet. Så manglede vi som minimum endnu en plads som OZ2ACV reddede ved at han tilbød at komme med sit telt. Så måtte vi fordele os så teltet blev brugt til 40m stationen og CampLet måtte så bruges til 2 stationer hhv 10/20m og 15/80m. De fungerede egentlig godt da der blev kørt FT8 på 20m og SSB på 80m så begge stationer ikke generede hinanden.

Formanden (OZ1KKH) har som tidligere nævnt fået nøglen permanent hvorfor han ankom til hytten ca kl 11:00 og fik båret forplejningen ind i hytten. Benzin til generatoren havde OZ1KKH allerede hentet om fredagen og sat det ind i redskabskuret. OZ1ISY ankom ca 11:15 med antenne grejet KL 12.00 kom OZ1IKU med sin CampLet som vi så fik placeret og påbegyndt opstilling af. OZ1LQO kom ca 12:45 og han havde medbragt æbler og vindruer af egen avl samt krydderurter til stegene. OZ2BKK kom omkring kl 13:30 og endelig ankom OZ2ACV ca kl 14:00 med sit telt som vi så fik placeret

Vi begyndte opstilling af antenner som bestod af samme setup som sidste år med OZ1IKU's vertikal til 10/20m og OZ1LQO med sin vertikal til 40m. Dipolerne til 80/15m blev ophængt i vores militærmast

OZ2BKK havde igen i år fået sin station sat op til at køre FT8 på hhv 20m og 10m, De øvrige bånd blev der anvendt det sædvanlige CW og SSB. I År var vi kun 6 operatører men det viste sig muligt at skifte operatør alt efter hvordan situationen så ud på båndene

OZ2ACV overnattede ikke. OZ2BKK overnattede i sin bil da hans stationcar giver mulighed for at kunne ligge udstrakt. OZ1KKH gik til køjs omkring midnat i hytten. Den sidste QSO blev kørt kl 22:36 UTC. OZ1IKU havde slået telt op ude på området. OZ1ISY og OZ1LQO sov også i hytten. OZ1ISY stod op omkring kl 06:00 og begyndte at bemande stationerne og fik kørt både 40m, 20m og 80m SSB frem til lidt før 08:00. OZ1KKH stod først op kl 07:00 og fik lavet kaffe hvorefter det var tid til at hente noget morgenmad i DagliBrugsen i Herskind. KL 09 var der igen gang i stationerne. Dog kom OZ2ACV først senere på formiddagen.

Bespisningen var sædvanen tro grillmad med diverse tilbehør og vin, øl eller vand efter eget valg. Vi havde igen købt okseculotte i Føtex. Det var også i år Ludvig, der er garanteret mørt hvilket viste sig at være korrekt, så ingen klager heller denne gang. Der var vist heller ikke nogen der gik sultne fra bordet, og søndag middag var der stadig både kød og pølser tilbage og der blev næsten spist op i år.

Efter testen tog nedtagningen af materiel, læsning af biler og rengøring i spejderhytten ca 1½ time. Så kl. 16:30 kunne vi puste ud efter endnu en weekend ved radioen. Generatoren bliver opbevaret i Herskind i spejdernes redskabsrum.

Efterbehandling af loggen var lidt mere besværligt i år, da det viste sig, at der var sket en fejl aå alle 40m SSB kontakter måtte rettes til så Serienr kom til at stå i det rette felt. I år valgte jeg at bibeholde de russiske stationer i loggen da der var 13 QSO'er

Der skal lyde en tak til deltagerne, der år efter år har medvirket til at vi kunne lufte OZ2EDR/P i den årlige HF Fieldday for EDR lokalafdelinger.
Se resultat af anstrengelserne med det endelige resultat her...
Se billederne fra HF Fieldday 2023 her...