Julaften faller på 1.
april i år:
PT tillater bruk av 5 MHz
for gruppe- og klubbstasjoner
Post- og teletilsynet (PT) har gitt norske radioamatørgrupper
og radioamatørklubber med egne
kallesignaler tillatelse til å benytte 8
frekvenskanaler med øvre sidebånd (USB) og CW i 5
MHz-båndet (60 meter) fra 1. april 2005 til 31. desember 2007. Tillatelsen
er gitt på ikk einterferens-
basis. En hjertelig takk til vårt meget
velvillige PT!
Bakgrunn
Tidligere har jeg i "Amatørradio" og
på www.nrrl.no redegjort for status på 60 meter. IARU har på
sikt vurdert 60 meter som et fremtidig nytt
amatørradiobånd, men har prioritert å få tilbake minst et
300 kHz bredt verdensomspennende
amatørradiobånd på 40 meter.
ARRL i USA fikk i slutten av 1990-årene
tillatelse til å eksperimentere med amatørradio på
5 MHz. 3. juli 2003 fikk amerikanske
radioamatører anledning til å benytte 5 frekvenskanaler med
USB i 5 MHz-båndet på
sekundær basis.
NRRL fikk sommeren 2000 tillatelse av PT til å
benytte frekvensene 5,410 og 5,420 MHz
ved nødsambandstrafikk
og sambandsøvelser. Det
er viktig her å påpeke at disse to frekvensene
ikke er gitt til regulær amatørradio-trafikk,
men til det virke NRRL gjør som del av den offentlige
frivillige redningstjeneste organisert av
Justisdepartementet. (PT bekrefter overfor HF-manager
at
disse to frekvenser benyttes som skala-frekvenser for USB).
I England har RSGB (Radio Society
of Great Britain) fått anledning til å benytte 5
frekvenskanaler med USB i dette båndet for
alminnelig amatørradio-trafikk, etter søknad fra den
enkelte interesserte
radioamatør. Finland har gitt gruppe-
og klubbstasjoner tillatelse til å benytte 8
frekvenskanaler med USB. Canada har gitt
radioamatører tillatelse til eksperimentering på 8
frekvenskanaler USB + CW. New Zealand har
tillatt en frekvens ved nød- og katastrofesamband. I
tillegg er det gitt frekvenser for radiofyr i
dette båndet i England, Canada og Tyskland.
60 meter i Norge fra 1. april 2005
NRRL sendte 21. desember 2004 en søknad til PT
om bruk av frekvenser til radiotekniske forsøk i
5 MHz båndet. PT ga en positiv tilbakemelding
pr. 4. februar i år, om at norske radioamatørgrupper
og radioamatørklubber, som er tildelt eget
kallesignal for radioamatørbruk, kan benytte 8 bestemte
frekvenskanaler i 5 MHz-båndet
på sekundær basis. Tillatelsen gjelder for tale/telefoni USB og
morse/telegrafi CW, maksimal båndbredde 3 kHz,
med maksimal sender utgangseffekt 100 watt.
I tabellen nedenfor har jeg kalt
frekvenskanalene "NRRL 1" til "NRRL 8". Jeg anbefaler at
gruppe- og klubbstasjonene programmeres med
frekvensene i hukommelseskanaler, med riktig
skala-avlesning og USB modulasjonsart. Da kan kanalene opereres fra
hukommelseskanalene i
stedet for VFO. Dette for at man skal unngå å
sende på gale frekvenser eller gal modulasjonstype!
Se bildet som eksempel på hvordan man kan gjøre
det.
Kanal Senterfrekvens Skala USB Andre land
NRRL 1 5280 kHz 5278.5 kHz UK, FIN, CAN
NRRL 2 5290 kHz 5288.5 kHz UK, FIN, CAN
NRRL 3 5332 kHz 5330.5 kHz FIN, USA
NRRL 4 5348 kHz 5346.5 kHz FIN, USA
NRRL 5 5368 kHz 5366.5 kHz FIN, USA
NRRL 6 5373 kHz 5371.5 kHz FIN, USA
NRRL 7 5400 kHz 5398.5 kHz UK, FIN, CAN
NRRL 8 5405 kHz 5403.5 kHz UK, USA, CAN (god DX-frekvens?)
"Andre land" i tabellen viser hvilke
andre land som har tillatt radioamatører å operere på
vedkommende frekvenskanal. UK er United Kingdom (De britiske øyer), FIN er Finland, CAN er
Canada, og USA er De forente amerikanske
stater. Canadas midlertidige tillatelse gikk ut 20.
februar 2005, og det er i skrivende øyeblikk
ukjent om de har fått sin tillatelse fornyet.
Ikke-interferens basis
Generelt sett skal all radiotrafikk foregå i
henhold til NIB, som betyr Non-Interference-Basis,
eller
ikke-interferens basis. Det vil si at ingen
skal forstyrre annen radiotrafikk. Det er derfor vi alltid
lytter en periode, og spør flere ganger om
frekvensen er i bruk (eller QRL? på CW), før vi selv
tar
en frekvens i bruk.
På 5 MHz skal vi selvfølgelig gjøre det samme! Men
vi må i tillegg huske på at vi bare har
sekundær status på de 8 frekvenskanalene vi har fått lov til å benytte. Dette er
tilsvarende som vår
bruk av 1850 - 2000 kHz; 7100 - 7200 kHz; 10100
- 10150 kHz; 50 - 52 MHz, osv., som også er på
sekundær basis. Selv om vi har startet opp på en ubenyttet frekvens,
kan en bruker med primær
status anmode oss om å
avgi frekvensen, hvilket vi da må gjøre med en gang.
Ved lytting på de 8 frekvenskanalene, fremgår
det at det finnes brukere med primær status
både på og nær
frekvenskanalene. Denne
trafikken foregår både på CW, USB og digitale modes.
Det blir derfor viktig for oss radioamatører å
ta fullt hensyn til denne primær-trafikken, slik at
vi
unnlater å sende på frekvenser som kan
forstyrre slik primær-trafikk.
Det er også vesentlig at vi aldeles ikke har
noen eksklusiv rett til de tildelte frekvensene, og
at vi må akseptere støy og
primærbrukernes rett til å overta og benytte frekvensene til sin trafikk.
Men med 8 frekvenskanaler burde det allikevel
være mulig å finne en ledig frekvens som
radioamatørstasjonene må kunne
bruke.
Riset bak speilet
Det er i Norge PT som fører tilsyn med at
regler i lov og forskrift oppfylles. PT har derfor
passet på å tilkjennegi på hvilke premisser vi
får lov til å prøve oss på 5 MHz, og hva vi kan
risikere dersom vi ikke
tar tilbørlige hensyn.
Jeg vil derfor be alle kommende brukere av 5
MHz om å lese PT's vilkår for våre
eksperimenter der. Siden det kun
er gruppe- og klubbstasjoner som har fått lov til å prøve seg i
denne omgang, regner jeg med at det vil være i
den enkelte klubb/gruppes interesse å gjennomgå
vilkårene, før operatørene slippes løs på lufta
med gruppens/klubbens kallesignal.
Videre håper jeg at vi ikke kommer opp i den
situasjon at en enkelt av våre radiooperatører
skal oppføre seg slik at vi alle mister
muligheten til å operere på 5 MHz. Jeg tenker da på passusen
om at PT kan komme til å "endre eller
fastsette nye vilkår, også til ugunst for innehaveren av
tillatelsen. Påleggene kan for eksempel omfatte
endring av frekvenser og utstrålt effekt." Det vil si i
verste fall å inndra vår tillatelse til å
eksperimentere på 5 MHz.
Vi håper selvfølgelig på at vi kan vise oss
tilliten verdig, ved at vi benytter 5 MHz på den
måte som PT har forutsatt. Gjør vi det, kan vi
sikkert i neste omgang få en alminnelig tillatelse til
bruk av 5 MHz for alle norske radioamatører,
tilsvarende den ordningen amerikanske
radioamatører har fått. Og som britiske radioamatører har fått (som først må sende en søknad til
RSGB, som har fått fullmakt til å utstede tillatelser
for 5 MHz til britiske radioamatører).
Frekvensnøyaktighet
De transceivere som skal brukes på 5 MHz bør
være godt kalibrert mht. frekvensinnstillingen.
Transceivere kan drive i frekvens, og bør
kalibreres med jevne mellomrom. Sjekk i det minste
frekvensinnstillingen mot stasjonene WWV (i
Colorado, USA) eller WWVH (på Hawaii). De
sender på eksakt 2,5 - 5 - 10 - 15 MHz, og WWV
sender også på eksakt 20 MHz. Sett stasjonen i
USB og sjekk at dere får eksakt zero-beat når frekvensen på skalaen viser eksakt WWV's eller
WWVH's frekvens. Hvis ikke, bør stasjonen justeres så den
viser riktig frekvens, eller anvend en
korreksjonsfaktor. Stasjonene bør også ha så
stabil VFO som praktisk mulig. For ombygging av
stasjon, kontakt forhandleren.
Antenne
Hvis gruppen/klubben har en halvbølge-dipol
for 1,8 MHz (160 meter), kan dere benytte denne
uten modifikasjoner som 3/2 bølgelengders dipol
ved 5,4 MHz med godt resultat.
Et annet alternativ er selvfølgelig å sette opp
en egen dipol for 5 MHz. Midtfrekvensen for
de 8 frekvenskanalene vi har fått tildelt er
5,341 MHz. Et utgangspunkt for en egnet halvbølgedipol
blir dermed 2 x 13,34 m.
Et tredje alternativ er å bruke en strekk-antenne med antenne-tuner.
Husk i tilfelle på å
anvende god jording, og legg gjerne en like
lang (som strekk-antennen) motvekt-tråd
under strekkantennen.
Har man en antenne-tuner,
finnes det selvfølgelig mange andre typer antenner
gruppen/klubben kan forsøke seg på.
Bruk
I USA har de funnet ut at bruken av
frekvenskanalene på 5 MHz best skjer på samme måte som
kanaltrafikk på VHF. Med såpass få
frekvenskanaler bør samtalene være korte, for å slippe andre
til. Og brukerne bør være "hyggelige"
og slippe andre stasjoner inn til ring-kontakter,
hvis
kontaktene varer en stund. Stasjoner som vil inn, bør gi seg til kjenne med å
si sitt kallesignal (uten
at det er nødvendig å rope "break,
break" eller lignenede). Vær nøye med å lytte
etter primære
brukere på eller nær frekvensen, og stopp
sendingen hvis det er mulig at den kan interferere med
primærbrukere av 5 MHz.
Frekvenskanalen "NRRL 8" er den
eneste som tillater kontakt med både USA og Canada.
Det kan derfor være ønskelig at denne kanalen
gis prioritet for de som ønsker å forsøke DXkontakter
på 5 MHz, når dette er mulig. Skal vi forsøke å
holde denne frekvensen fri for lokaltrafikk
fra solnedgang til
soloppgang?
Rapportering
Søknaden fra NRRL og tillatelsen fra PT til
bruk av 5 MHz er gitt for radiotekniske forsøk. Det er
viktig at brukerne sender sine erfaringer til HF-manager, som vil samle disse og rapportere fra tid
til annen i "Amatørradio" og på HF-managers side på www.nrrl.no. Det er ønskelig at
gruppene/klubbene fra tid til annen (i det
minste én gang pr. år) rapporterer sine erfaringer på 5
MHz til NRRL's HF-manager.
LA4LN
_________
Bildetekst:
DISPLAY.jpg
Eksempel på innlegging av frekvenskanalene på 5
MHz-båndet (60 meter) i en gruppe- eller
klubbstasjons hukommelse med riktig skala-frekvens og øvre sidebånd (USB). Kanalene er kalt
"NRRL 1" til "NRRL 8"
(sistnevnte ikke synlig på bildet). Det anbefales at gruppe- og
klubbstasjonene benyttes fra hukommelses-posisjonene på 5 MHz for å unngå feil bruk av
frekvens
og modulasjonstype. Husk at radioamatørene bare har sekundær status, og
må vike for og ikke
interferere
med andre brukere.