Julaften faller på 1. april i år:

PT tillater bruk av 5 MHz for gruppe- og klubbstasjoner

Post- og teletilsynet (PT) har gitt norske radioamatørgrupper og radioamatørklubber med egne

kallesignaler tillatelse til å benytte 8 frekvenskanaler med øvre sidebånd (USB) og CW i 5

MHz-båndet (60 meter) fra 1. april 2005 til 31. desember 2007. Tillatelsen er gitt på ikk einterferens-

basis. En hjertelig takk til vårt meget velvillige PT!

 

Bakgrunn

Tidligere har jeg i "Amatørradio" og på www.nrrl.no redegjort for status på 60 meter. IARU har på

sikt vurdert 60 meter som et fremtidig nytt amatørradiobånd, men har prioritert å få tilbake minst et

300 kHz bredt verdensomspennende amatørradiobånd på 40 meter.

ARRL i USA fikk i slutten av 1990-årene tillatelse til å eksperimentere med amatørradio på

5 MHz. 3. juli 2003 fikk amerikanske radioamatører anledning til å benytte 5 frekvenskanaler med

USB i 5 MHz-båndet på sekundær basis.

NRRL fikk sommeren 2000 tillatelse av PT til å benytte frekvensene 5,410 og 5,420 MHz

ved nødsambandstrafikk og sambandsøvelser. Det er viktig her å påpeke at disse to frekvensene

ikke er gitt til regulær amatørradio-trafikk, men til det virke NRRL gjør som del av den offentlige

frivillige redningstjeneste organisert av Justisdepartementet. (PT bekrefter overfor HF-manager at

disse to frekvenser benyttes som skala-frekvenser for USB).

I England har RSGB (Radio Society of Great Britain) fått anledning til å benytte 5

frekvenskanaler med USB i dette båndet for alminnelig amatørradio-trafikk, etter søknad fra den

enkelte interesserte radioamatør. Finland har gitt gruppe- og klubbstasjoner tillatelse til å benytte 8

frekvenskanaler med USB. Canada har gitt radioamatører tillatelse til eksperimentering på 8

frekvenskanaler USB + CW. New Zealand har tillatt en frekvens ved nød- og katastrofesamband. I

tillegg er det gitt frekvenser for radiofyr i dette båndet i England, Canada og Tyskland.

 

60 meter i Norge fra 1. april 2005

NRRL sendte 21. desember 2004 en søknad til PT om bruk av frekvenser til radiotekniske forsøk i

5 MHz båndet. PT ga en positiv tilbakemelding pr. 4. februar i år, om at norske radioamatørgrupper

og radioamatørklubber, som er tildelt eget kallesignal for radioamatørbruk, kan benytte 8 bestemte

frekvenskanaler i 5 MHz-båndet på sekundær basis. Tillatelsen gjelder for tale/telefoni USB og

morse/telegrafi CW, maksimal båndbredde 3 kHz, med maksimal sender utgangseffekt 100 watt.

I tabellen nedenfor har jeg kalt frekvenskanalene "NRRL 1" til "NRRL 8". Jeg anbefaler at

gruppe- og klubbstasjonene programmeres med frekvensene i hukommelseskanaler, med riktig

skala-avlesning og USB modulasjonsart. Da kan kanalene opereres fra hukommelseskanalene i

stedet for VFO. Dette for at man skal unngå å sende på gale frekvenser eller gal modulasjonstype!

 

Se bildet som eksempel på hvordan man kan gjøre det.

Kanal Senterfrekvens Skala USB Andre land

NRRL 1 5280 kHz 5278.5 kHz UK, FIN, CAN

NRRL 2 5290 kHz 5288.5 kHz UK, FIN, CAN

NRRL 3 5332 kHz 5330.5 kHz FIN, USA

NRRL 4 5348 kHz 5346.5 kHz FIN, USA

NRRL 5 5368 kHz 5366.5 kHz FIN, USA

NRRL 6 5373 kHz 5371.5 kHz FIN, USA

NRRL 7 5400 kHz 5398.5 kHz UK, FIN, CAN

NRRL 8 5405 kHz 5403.5 kHz UK, USA, CAN (god DX-frekvens?)

 

"Andre land" i tabellen viser hvilke andre land som har tillatt radioamatører å operere på

vedkommende frekvenskanal. UK er United Kingdom (De britiske øyer), FIN er Finland, CAN er

Canada, og USA er De forente amerikanske stater. Canadas midlertidige tillatelse gikk ut 20.

februar 2005, og det er i skrivende øyeblikk ukjent om de har fått sin tillatelse fornyet.

 

Ikke-interferens basis

Generelt sett skal all radiotrafikk foregå i henhold til NIB, som betyr Non-Interference-Basis, eller

ikke-interferens basis. Det vil si at ingen skal forstyrre annen radiotrafikk. Det er derfor vi alltid

lytter en periode, og spør flere ganger om frekvensen er i bruk (eller QRL? på CW), før vi selv tar

en frekvens i bruk.

På 5 MHz skal vi selvfølgelig gjøre det samme! Men vi må i tillegg huske på at vi bare har

sekundær status på de 8 frekvenskanalene vi har fått lov til å benytte. Dette er tilsvarende som vår

bruk av 1850 - 2000 kHz; 7100 - 7200 kHz; 10100 - 10150 kHz; 50 - 52 MHz, osv., som også er på

sekundær basis. Selv om vi har startet opp på en ubenyttet frekvens, kan en bruker med primær

status anmode oss om å avgi frekvensen, hvilket vi da må gjøre med en gang.

Ved lytting på de 8 frekvenskanalene, fremgår det at det finnes brukere med primær status

både på og nær frekvenskanalene. Denne trafikken foregår både på CW, USB og digitale modes.

Det blir derfor viktig for oss radioamatører å ta fullt hensyn til denne primær-trafikken, slik at vi

unnlater å sende på frekvenser som kan forstyrre slik primær-trafikk.

Det er også vesentlig at vi aldeles ikke har noen eksklusiv rett til de tildelte frekvensene, og

at vi må akseptere støy og primærbrukernes rett til å overta og benytte frekvensene til sin trafikk.

Men med 8 frekvenskanaler burde det allikevel være mulig å finne en ledig frekvens som

radioamatørstasjonene må kunne bruke.

 

Riset bak speilet

Det er i Norge PT som fører tilsyn med at regler i lov og forskrift oppfylles. PT har derfor

passet på å tilkjennegi på hvilke premisser vi får lov til å prøve oss på 5 MHz, og hva vi kan

risikere dersom vi ikke tar tilbørlige hensyn.

Jeg vil derfor be alle kommende brukere av 5 MHz om å lese PT's vilkår for våre

eksperimenter der. Siden det kun er gruppe- og klubbstasjoner som har fått lov til å prøve seg i

denne omgang, regner jeg med at det vil være i den enkelte klubb/gruppes interesse å gjennomgå

vilkårene, før operatørene slippes løs på lufta med gruppens/klubbens kallesignal.

Videre håper jeg at vi ikke kommer opp i den situasjon at en enkelt av våre radiooperatører

skal oppføre seg slik at vi alle mister muligheten til å operere på 5 MHz. Jeg tenker da på passusen

om at PT kan komme til å "endre eller fastsette nye vilkår, også til ugunst for innehaveren av

tillatelsen. Påleggene kan for eksempel omfatte endring av frekvenser og utstrålt effekt." Det vil si i

verste fall å inndra vår tillatelse til å eksperimentere på 5 MHz.

Vi håper selvfølgelig på at vi kan vise oss tilliten verdig, ved at vi benytter 5 MHz på den

måte som PT har forutsatt. Gjør vi det, kan vi sikkert i neste omgang få en alminnelig tillatelse til

bruk av 5 MHz for alle norske radioamatører, tilsvarende den ordningen amerikanske

radioamatører har fått. Og som britiske radioamatører har fått (som først må sende en søknad til

RSGB, som har fått fullmakt til å utstede tillatelser for 5 MHz til britiske radioamatører).

 

Frekvensnøyaktighet

De transceivere som skal brukes på 5 MHz bør være godt kalibrert mht. frekvensinnstillingen.

Transceivere kan drive i frekvens, og bør kalibreres med jevne mellomrom. Sjekk i det minste

frekvensinnstillingen mot stasjonene WWV (i Colorado, USA) eller WWVH (på Hawaii). De

sender på eksakt 2,5 - 5 - 10 - 15 MHz, og WWV sender også på eksakt 20 MHz. Sett stasjonen i

USB og sjekk at dere får eksakt zero-beat når frekvensen på skalaen viser eksakt WWV's eller

WWVH's frekvens. Hvis ikke, bør stasjonen justeres så den viser riktig frekvens, eller anvend en

korreksjonsfaktor. Stasjonene bør også ha så stabil VFO som praktisk mulig. For ombygging av

stasjon, kontakt forhandleren.

 

Antenne

Hvis gruppen/klubben har en halvbølge-dipol for 1,8 MHz (160 meter), kan dere benytte denne

uten modifikasjoner som 3/2 bølgelengders dipol ved 5,4 MHz med godt resultat.

Et annet alternativ er selvfølgelig å sette opp en egen dipol for 5 MHz. Midtfrekvensen for

de 8 frekvenskanalene vi har fått tildelt er 5,341 MHz. Et utgangspunkt for en egnet halvbølgedipol

blir dermed 2 x 13,34 m.

Et tredje alternativ er å bruke en strekk-antenne med antenne-tuner. Husk i tilfelle på å

anvende god jording, og legg gjerne en like lang (som strekk-antennen) motvekt-tråd under strekkantennen.

Har man en antenne-tuner, finnes det selvfølgelig mange andre typer antenner

gruppen/klubben kan forsøke seg på.

 

Bruk

I USA har de funnet ut at bruken av frekvenskanalene på 5 MHz best skjer på samme måte som

kanaltrafikk på VHF. Med såpass få frekvenskanaler bør samtalene være korte, for å slippe andre

til. Og brukerne bør være "hyggelige" og slippe andre stasjoner inn til ring-kontakter, hvis

kontaktene varer en stund. Stasjoner som vil inn, bør gi seg til kjenne med å si sitt kallesignal (uten

at det er nødvendig å rope "break, break" eller lignenede). Vær nøye med å lytte etter primære

brukere på eller nær frekvensen, og stopp sendingen hvis det er mulig at den kan interferere med

primærbrukere av 5 MHz.

Frekvenskanalen "NRRL 8" er den eneste som tillater kontakt med både USA og Canada.

Det kan derfor være ønskelig at denne kanalen gis prioritet for de som ønsker å forsøke DXkontakter

på 5 MHz, når dette er mulig. Skal vi forsøke å holde denne frekvensen fri for lokaltrafikk

fra solnedgang til soloppgang?

 

Rapportering

Søknaden fra NRRL og tillatelsen fra PT til bruk av 5 MHz er gitt for radiotekniske forsøk. Det er

viktig at brukerne sender sine erfaringer til HF-manager, som vil samle disse og rapportere fra tid

til annen i "Amatørradio" og på HF-managers side på www.nrrl.no. Det er ønskelig at

gruppene/klubbene fra tid til annen (i det minste én gang pr. år) rapporterer sine erfaringer på 5

MHz til NRRL's HF-manager.

LA4LN

_________

 

Bildetekst:

DISPLAY.jpg

Eksempel på innlegging av frekvenskanalene på 5 MHz-båndet (60 meter) i en gruppe- eller

klubbstasjons hukommelse med riktig skala-frekvens og øvre sidebånd (USB). Kanalene er kalt

"NRRL 1" til "NRRL 8" (sistnevnte ikke synlig på bildet). Det anbefales at gruppe- og

klubbstasjonene benyttes fra hukommelses-posisjonene på 5 MHz for å unngå feil bruk av frekvens

og modulasjonstype. Husk at radioamatørene bare har sekundær status, og må vike for og ikke

interferere med andre brukere.