| |
|
Søndag 1. september
I det jeg stikker hodet opp i cockpiten rett etter sol oppgang, ser
jeg at Happy Hippie fra Guernsey er på vei inn, og han ankrer rett foran
meg. Vi har møttes flere ganger tidligere, og han er ikke sen med å
kalle meg opp og invitere meg til middag i kveld. Nok en gang
middagsinvitasjon i ingenmannsland.
I formiddag får jeg besøk av tollerne. To
hyggelige "ungdommer", en gutt og en jente, kommer farende i en
stor jolle, noe de kaller "tender". Båten ser ut som en stor
oppblåsbar jolle, den er laget i aluminium, har en solid flytering rundt
og 2 x 90 HK påhengsmotorer. Jeg har jo sett disse tendere på Thursday
Island, der jeg var på besøk om bord i en av tollbåtene (se 24.7).
Tollerne kommer om bord og forteller meg hva jeg kan og hva jeg ikke kan
her på Ashmore Reef, og så noterer de selvfølgelig båtnavn, hjemmehavn
og alt det der som jeg har fortalt hver dag til fly og oppsynsbåter. Det
er kun en øy hvor man kan gå i land her, West Island, men den ligger 3 n
mil unna, og det blir for langt med min jolle. Men det er mulig, på
høyvann og på eget ansvar, å gå inn dit med seilbåten, for ved øya
er det dypt nok til å ankre. I ettermiddag kl 16 kommer de tilbake for å
vise meg innseilingen dit.
Kl 16 blir jeg hentet, og i 27 knop raser vi i
sikk-sakk mellom korallrevene innover mot West Island. Jeg har tatt med
meg en bærbar GPS, og noterer nøyaktig posisjon hver gang vi svinger. De
3 fra Happy Hippie er også med, og to tollere, to gutter nå, tar oss med
på omvisning på øya, viser oss hvor det er mulig å ankre, og hvor på
øya vi kan bevege oss. Ved soloppgang i morgen er det høyvann, og da
planlegger jeg å gå hit med Serenade.
Om kvelden er det middag på Happy Hippie. Bernie,
som egentlig skulle seile alene fra Darwin til Sør-Afrika, har fått med
seg et engelsk vennepar. Det blir en hyggelig aften med god mat og masse
seilprat.
Mandag 2. september
Klokka ringer 0615, og 0700 er ankeret oppe og jeg setter kurs mot indre
lagune. Alle posisjonene som jeg tok ut fra GPSen er programmert på PCen,
og det er ingen sak å snirkle seg inn til ankerplassen. Jeg er der før
8, og ankrer helt for meg selv, en plass uten noe svell og ca en halv mil
fra øya der vi kan gå i land. Men etter som vannet begynner å synke,
ser jeg at det kommer til syne en sandbanke bare noen hundre meter fra
ankringsplassen. Der må det være fint å gå i land. Jeg tar med meg
parasoll, strandstol, walk-man og en kald formiddagsøl, og slår meg til
på sandbanken. Det blir etter hvert en øy, bare sand, ca 100 meter lang
og 30 meter bred. Badevannet holder ca 25 grader, ikke et menneske å se,
så behovet for klær er egentlig ikke til stede. Solhatt og solbriller er
et utmerket antrekk her. Jeg bader og slapper av på min lille paradis-øy,
tilbringer noen timer om bord når sola er på det sterkeste, for selv med
parasoll tar sola nede i strandkanten. Om ettermiddagen er det ny tur, og
dagens ankerdram intas på øya i det sola går ned. Nærmere paradis tror
jeg ikke det er mulig å komme. Og ikke en eneste innsekt, ingen
brennmaneter, kun noen små slager, men de er visst ikke farlige. Jeg
hadde tenkt å bli her på Ashmore Reef et par dager, nå har jeg blinket
ut torsdag for avreise. Så får vi se om jeg kommer meg av gårde.
Tirsdag 3. september
Jeg våkner kl 5 ved at noen kaller på tollbåten på VHF. Tollbåten er
jo ikke her, så jeg svarer for eventuelt å gi informasjon om ankring
etc. Det er den tyske båten Aida som ankommer, og den ankrer like
etterpå i den ytre lagunen, like ved Happy Hippe. Om formiddagen drar
Happy Hippie videre mot Cocos Keeling, og vi blir enige om å ha daglig
radiokontakt. Jeg drar inn til min lille sandbanke med parasoll etc, og
ikke lenge etterpå ser jeg en jolle som kommer innover mot meg fra Aida.
Det er 5 tyskere mannfolk om bord på Aida, og jeg gir dem informasjon om
hvor alle bøyene ligger så de kan komme seg inn i indre lagune. Etter at
de har invitert meg til middag i kveld, raser de tilbake med sin jolle som
har en 30 hk motor, og et par timer senere ankrer de rett ved siden av
meg. I ettermiddag kommer tollbåten tilbake, og den kommer også helt inn
i indre lagune, så nå blir det trangt om plassen her. Og jeg kan ikke
lenger kose meg på sandbanken iført solhatt og solbriller, nå trengs
også badeshorts. Tyskerne fanget i går en stor Kingfish, og det blir en
deilig fiskemiddag om bord i Aida. Den båten er på 59 fot, så det er
stor forskjell fra Serenade. Men tyskerne syntes det er veldig hyggelig
med besøk, og jeg tror det er første gang de har besøk av en
ikke-tysker som snakker rimelig bra tysk. De gav uttrykk for at de var
glade for å slippe å snakke engelsk hele kvelden.

Fotostativ på Ashmore Reef. Laget av 2 stk. padleårer.
(03.sept 2002)
Onsdag 4. september
En rolig dag på Ashmore Reef. Om formiddagen er det høyvann, og min sandbanke ligger under vann, så jeg tar en tur inn til den store øya,
West Island, hvor jeg bader, sitter litt under parasollen og går bort til
vannpumpen og skyller meg litt i ferskvann. Senere er det vask av
propellen på Serenade. Det gror ganske fort på den, for det er ikke noe
bunnstoff der. Jeg snorkler en liten tur rundt revene ca 50 meter fra
Serenade, og der møter jeg en skilpadde, ca 50 cm i diameter, som også
er på svømmetur. "Solnedgangstimen" tilbringes på sandbanken
med strandstol, walk-man, idag med Sousa-marsjer, og en kald øl. Og der
blir jeg sittende og nyte freden til det er helt mørkt. Synd at ikke
flere får oppleve slike fine stunder her på denne klode.
Torsdag 5. september
Etter å ha snakket med Vindrosa i dag tidlig, bestemmer jeg meg for å
seile videre i dag. Det er lite vind vestover, så jeg kan ikke regne med
mer enn 50-90 n mil pr dag. Dessuten har jeg blitt solbrent på
underleppen, så jeg må holde meg litt i skyggen i et par dager. Da er
det ikke så mye å finne på her på Ashmore Reef. Før jeg drar, kommer
tollerne over med værmelding og en del annen informasjon som kan være
nyttig for seilasen vestover. Jeg tøffer ut av lagunen ved 11-tiden og
kaller opp tollbåten på VHF og sier farvel og takk for meg. De ønsker
meg alt godt på seilasen tilbake til Norge, og er hele tiden på fornavn
med meg. Jeg går såvidt bortom Aida, som ligger i den ytre lagunen, sier
farvel til dem, og kan sette seil til en svak sørøstlig vind. Til
Christmas Island er det 1034 n mil, og det vil ta 8-14 dager, avhengig av
vinden. Som vanlig seiler jeg med 2-3 knop, og utover ettermiddagen øker
den litt, så det blir opp til 4 knop om kvelden.
I dag skal jeg ha svinefilet til middag. Med baugfilen skjærer jeg av en
passe bit av den dypfryste fileten, og middagen blir nok en gang ganske
god.
Posisjon kl 2000 lokal tid (1300 norsk sommerid):
S1214 E12232.
1012 n mil til Christmas Island (S10 E106)
Fredag 6. september
Et lite drag fra sør hele natten gir litt fremdrift, men det går
sakte. En time med motor før frokost, så igjen seiling med 1-2 knop hele
dagen med vind fra øst, og en ny time med motor før solnegang. Så igjen
et lite drag fra sør utover kvelden. Om ettermiddagen møter jeg et
handelsfartøy, det går 500 meter foran meg. Jeg kan lese navn og
registreringshavn, det er fra Hong Kong. Fine radioforhold til Norge i
dag, bl a har jeg forbindelse med min gode venn LA4HC, Brynjulv, som bare
sender med en dipolantenne fra sin hytte i nærheten av Bergen. Hans store
beam-antenne blåste overende i en av høststormene i fjor.
Posisjon kl 2000: S1222 E12115. 75 n mil siste døgn
937 n mil til Christmas Island (S10 E106)
Lørdag 7. september
Den ene dagen er mye lik den andre. Litt vind om natten og nesten
ingenting om dagen. En time motor om morgenen og en time om ettermiddagen.
Kl 8 om morgenen snakker jeg med Vindrosa, Mega Dream, Mayflower og Happy
Hippie. Mega Dream drog fra Darwin i går med kurs for Cocos Keeling. I
dag får jeg også kontakt med Thor, en engelsk/tysk båt med Hannah, 4
år om bord, som vi møtte i Cairns. De er på øya Lombok i Indonesia (S8
E116). Klokka 11 tar jeg imot værfax og kl 1645 snakker meg med
radioamatører i Norge. Klokka 02 om natten hører jeg på Dagsrevyen,
hvis jeg er våken.
Posisjon kl 2000: S1220 E12014. 60 n mil siste døgn
877 n mil til Christmas Island
Søndag 8. september
I henhold til værmeldingen skal det bli helt vindstille noen timer i dag,
og det stemmer. Jeg lar båten drive et par timer mens jeg nyter et
fullstendig speilblankt Indisk hav. I dag står min nevø, Jørgen, til
konfirmasjon. Jeg ble for langt å reise til Norge nå, men jeg har laget
en sang til ham som er oversendt pr. mail, og så seiler jeg med flagg i
dag, til ære for konfirmanten. Jørgen seilte med oss en uke i
Middelhavet høsten 2000. I ettermiddag kommer vinden, endelig. Selv om
den er litt i mot, fra vestsørvest, får jeg i alle fall fart på båten.
Etterhvert dreier den på sør, og utpå kvelden på sørøst, og jeg kan
seile med over 5 knop utpå natten. Serenade krenger, det er lenge siden
forrige gang.
Posisjon kl 2000: S1217 E11907. 65 n mil siste døgn
812 n mil til Christmas Island
Mandag 9. september
Det ser ut som om vinden begynner å stabilisere seg på 8-10 knop fra
sør og sørøst. Kun en halv time for motor dette døgnet. I dag og i
kveld ser jeg ca 10 fiskebåter. De er godt opplyst og ligger ganske
stille, så det byr ikke på problemer.
Jeg er nå halvveis mellom Darwin og Christmas
Island. I dag spises resten av brødet fra Darwin. Selv etter 16 dager i
kjøleskapet er det like bra. Jeg hadde med 4 brød, med skulle nok kjøpt
at par til. I morgen blir det brødbaking.
Posisjon kl 2000: S1215 E11728. 97 n mil siste døgn
(bra!)
715 n mil til Christmas Island
Tirsdag 10. september
Liten endring i vær og vind. Jeg ser noen skyer i nord, men det er stadig
solskinn hele dagen. Før første gang siden på dette strekket seiler jeg
24 timer uten å bruke motor. Kanskje har jeg nå fått den etterlengtede
passatvinden. I dag får jeg radiokontakt med den norske seilbåten Kuven.
Sist jeg snakket med Kuven, var for ca et år siden. Da var han i Chile i
Sør-Amerika. Nå nærmer han seg Karibien.
Dagens brødbakst er enda mer vellykket enn forrige
gang. Det skyldes trolig at jeg følger bruksanvisningen til punkt og
prikke. Og brødet blir nesten like høyt som på bildet utenpå
deig-pakken.
Posisjon kl 2000: S1213 E11537. 109 n mil siste
døgn (enda bedre!)
606 n mil til Christmas Island
Onsdag 11. september
Vinden holder seg, og jeg seiler hele dagen og kvelden. Det er på grensen
til at jeg må reve om ettermiddagen, men etter et par minutter med 15
knops vind, er den tilbake til de vante 10 knop.
Jolla begynner å synge på siste verset. Det er nå
flere hull i den og alle bunntiljene har brukket. Vindrosa har to joller,
og i dag får jeg beskjed fra dem at de vil selge sin gamle jolle, en
Zodiac 240 fastroller. Vindroda drar fra Christmas Island i dag, så de
legger igjen jolla hos havnekapteinen der, så jeg kan plukke den opp der
i neste uke. Det er godt å ha hjelpsomme havnekapteiner rundt omkring!
I ettermiddag passerer jeg halvveis mellom Ashore
Reef og Christmas Island. Jeg har fått med et par overraskelsespakker fra
Liz på Mega Dream, og jeg feirer halvveis med å åpne en av dem. Den
inneholder en bitte liten lerke med Gammel Dansk. Vel, to slurker er nok i
sjøen, ellers feirer jeg halvveis med en ekstra øl i kveld pluss det jeg
har igjen av cashew peanøtter.
I kveld får jeg radiokontakt med LA5GC Tor på
Nesodden. Han er en bekjent av Tonje på Medusa, og han snakker hver
onsdag med to venner i Australia.
Når jeg har snakket med norske amatører på
20-meter de siste ukene, har signalene gått den "lange veien",
dvs fra Norge og vestover, via Sør-Amerika og i nærheten av Sydpolen.
Nå begynner signalene den veien å bli svake, og fra neste uke vil vi
endre tidene til kl 1245utc på 14323Khz, og i retning rett østover fra
Norge.
Posisjon kl 2000: S1207 E11347. 108 n mil siste
døgn
498 n mil til Christmas Island
Torsdag 12. september
Det er lite nytt om været. Faktisk har jeg en perfekt seildag: Stabil
medvind 8-10 knop fra samme retning, ingen sjø, passe temperatur, strålende
vær, ingen fiskebåter i veien og ingen trafikk på VHF. Og så får jeg
fin kontakt med Odd, LA2XH på Nesodden, på min nye kalletid, kl 1245utc.
Til middag steker jeg meg pannekaker, og de blir nesten like gode som de
Randi serverer.
Jeg nærmer meg Christmas Island, og håper å komme
fram sent søndag eller tidlig mandag. Avstanden fra Darwin til Christmas
Island er 1490 n mil, mens luftlinjen fra Oslo til Gibraltar er 1565 n
mil, så det er jo et stykke å seile!
Posisjon kl 2000: S1155 E11154. 115 n mil siste
døgn
383 n mil til Christmas Island
Fredag 13. september
Samme vær og vind, heldigvis er det nå vind hele døgnet, så jeg
slipper å hjelpe til med motor. I dag, på fredag 13., får jeg fisk for
første gang siden Darwin. I det sola går ned biter'n, en ca 4 kilo
tunfisk. Jeg tror det er noe de kaller "yellowfin tuna", det er
i alle fall et gulskjær i skjellene. Det blir fort mørkt på disse
breddegrader, så jeg må rigge meg til med lyskaster i cockpiten når
fisken renses. Fisken gir 8 fine biter, to går i kjøleskapet til middag
i morgen og de 6 siste i fryseren til 3 middager senere.
Posisjon kl 2000: S1128 E10959. 119 n mil siste
døgn
264 n mil til Christmas Island
Lørdag 14.9
Vinden tar seg litt opp, og alt ser nå ut til at jeg kommer fram på
søndag. Happy Hippe seiler fra Christmas Island i dag. Det er 5 bøyer
tilgjengelig for seilbåter der, og alle var opptatt når de var der. Så
får jeg håpe at ingen andre kommer og tar hans bøye før jeg kommer på
søndag.
Til middag steker jeg tunfisk. Det er slutt på gulrøtter, men jeg har
fortsatt poteter og løk, og så har jeg igjen en sitron som går med i
dag. I kveld er det siste kveld før ankomst ny havn, og det markeres med
pisket krem på sjokolademusse til dessert, og så en veldig liten irish
coffee etter det.
Posisjon kl 2000: S1042 E10744. 140 n mil siste
døgn
124 n mil til Christmas Island
Søndag 15. september
I natt går det unna. Med 2 knops medstrøm og 15 knops medvind seiler jeg
med over 7 knop over grunnen, og utpå dagen får jeg "land i
sikte". Det kommer også et par regnbyger, men det er bare fint å
få skylt litt salt og sand av dekket. 5 n mil før jeg kommer til
Christmas Island blir jeg møtt av en stort marinefartøy. Det fartøyet
har gått ut på en søndag ettermiddag kun for å "sjekke fartøy
som nærmer seg Christmas Island". Jeg blir anropt og svarer nok en
gang på de vanlige spørsmålene. Men etter samtalen blir jeg bedt om å
fortsatt holde vakt på arbeidskanalen. 10 minutter senere kommer de
tilbake og forteller at alt er ok, jeg kan gå tilbake til kanal 16 og
fortsette til Christmas Island. De har da i mellomtiden konferert med
tollere og immigrasjon på land og funnet ut at jeg kommer i fredelig
ærend, og at jeg har gyldig visum.
Rett før jeg er fremme kommer et kraftig vindkast
som tar tak i det nye solcellepanelet, det jeg kjøpte i Darwin, vipper
det opp rundt den stangen den er festet på, og så slår det ned i en av
vinsjene i cockpiten. Pang, og glasset går i tusen biter. Det var det
solcellepanelet. Men det er min egen feil, utstyr kan ikke festes og
sikres godt nok om bord i en båt. "Fortøy for storm" heter
det, og det gjelder alt man har om bord, enten man seiler eller ligger
stille.
Jeg seiler inn i Flying Fish Cove, det eneste stedet
hvor man kan oppholde seg på Christmas Island, runder en australsk
fregatt, som også ligger her, og finner en av de 5 bøyene ledig. Den
ligger veldig nærme land, men det er ingen annen mulighet. Det er hverken
lov eller mulig å ankre her. En franskmann fra båten ved siden av kommer
og hjelper å fortøye i bøya. Etter noen minutter kaller tollerne meg
opp, og siden jeg kommer rett fra fastlandet i Australia, trenger de ikke
komme om bord for å sjekke noe, så jeg blir bedt om å ta jolla inn til
land, så kan vi sitte på en benk der og foreta innklarering. En meget
hyggelig toller er på fornavn hele tiden. Han forklarer meg en del om
øya, forteller meg at del ligger en jolle og venter på meg hos
havnekapteinen, og alt er unnagjort på en halv time. Det eneste som er
forbudt er å ta med egg eller hønseprdukter på land. Og han skal ikke
ha noen overtidsbetaling selv om det er søndag ettermiddag, alt er
gratis.
Det er nok en gang godt å slappe av en kveld og
natt etter mange dager til sjøs, dette er min hittil lengste etappe alene
med over 1000 n mil i ett strekk. Jeg regner med å bli her ca en uke.
Posisjon på Christmas Island: S1025,7 E10540,1
Mandag 16. september
Halv åtte om morgenen kaller havnekapteinen meg opp. Han synes også at
den bøya jeg ligger i er vel nærme land. Moringen har drevet, det er
bare noen få meter før jeg går på revet, så jeg får beskjed om å
flytte meg til en lekter som ligger fortøyd like i nærheten. Om
formiddagen besøker jeg havnekapteien, en meget hyggelig mann som heter
Bryn. Der henter jeg jolla som Vindrosa har lagt igjen til meg. Selv om
den jolla er to år eldre en den jeg har, er denne mer solid (Zodiac 260
fastroller). Etter at jolla er blåst opp, viser prøveturen at den planer
med meg alene om bord, og det med den gamle 4 hk Johnson som jeg har. Jeg
spør havnekapteien om det er mulig å få tak i et solcellepanel her på
Christmas Island, men det er nok ikke mulig. Men Bryn bruker en halv time
på å ringe rundt til forskjellige leverandører i Australia, og til
slutt får han bestilt et nytt 75watt panel fra Perth. Førstkommende
fredag kommer det forsyningsfly hit, og da skal panelet være med.
Kredittkortnummer utveksles over telefon, og dermed er både panel og
frakt betalt.
Tirsdag 17. september
I dag kommer en ny båt hit, Super Nova. Den er registrert på Guernsey,
men seiles av 4 gutter, en fra Spania og tre fra Argentina. Vi har truffet
den båten flere ganger tidligere, bl.a. på Fatu Hiva. Siden alle bøyene
er opptatt, må de også fortøye inntil lekteren. Over radio får jeg
beskjed av både havnekaptein og tollerne at jeg ikke må gå om bord der,
og heller ikke være i kontakt med noen av dem før de er ferdig
innklarert og sjekket av karantene-folkene.
Senere i dag går to franske båter, så både Super
Nova og jeg kan flytte oss til bøye. Havna her på Christmas Island er
egentlig en dårlig beskyttet havn, og det er svell her hele tiden, opp
til en meter den uken. Derfor er det ikke noe særlig å ligge fortøyd
inntil en lekter, det sliter trosser og fendere. Når lasteskipene skal
laste fosfat, som er livsgrunnlaget her, kan heller ikke de gå til kai
på grunn av svell, det er rett og slett ingen kai her! Lasteskipene
fortøyer i 4 store bøyer og blir liggende ca 50 meter fra land. På land
er det store 50 meter lange kraner som svinges ut og over lasterommene, og
så kan lasten tas om bord. Til hjelp ved fortøyning i disse bøyene har
havnekapteinen 2 båter til bruk, og disse båtene må heises på land
hver gang de ikke er i bruk. Så det er en litt tungvint og slitsom havn,
og marinenfartøyene må også ligge til bøye når de er her.
Onsdag 18. september
Jeg hadde ikke regnet med at det var så mye å få tak i her på
Christmas Island, men nok en gang blir jeg overrasket. Det er bare en av
hver butikk, men de har det viktigste, og jeg bruker dagen til å handle
det som jeg kan tenke meg jeg trenger for de neste månedene. Etter
Christmas Island er det definitivt slutt på sivilisasjonen for en stund.
Jeg trenger bl a 100 liter diesel. Da kan jeg bare sette 5 jerrykanner på
brygga, så ringer havnekapteinen til bensinstasjonen, og dermed blir
kannene hentet, fylt og satt tilbake. Betale kan jeg gjøre når det
passer meg.
Torsdag 19. september
I dag skal alle seilerne her på sight-seeing. Det er en fra USA, 2 fra
Australila, de 4 gutta fra Super Nova og meg. Øya er ikke større en at
vi kjører rundt og får sett de viktigste attraksjonene på en halv dag.
Her her bl a en nedlagt resort. For noen år siden var denne resorten et
førsteklasses hotell med restauranter, svømmebassenger og kasino. Et
kasino som hadde større omsetning enn alle andre kasinoer i Australia
tilsammen. Det var stort sett forretningsfolk fra Indonesia som kom hit
(og muligens hvitvasket sine penger). Men med nedgang i økonomien i
Indonesia for noen år siden, ble det bråstopp for kasinoet og resorten.
Nå er det bare et vanlig hotell uten en eneste restaurant.
Ved foten av et
litt spesielt tre (19.Sept 2002)
|
Etter Tampa-affæren har de fått fart på
flyktningemottaks-systemet her. De har nå igangsatt bygging av
flykningemottak med over 1000 plasser, og også egne boliger til vokterne
bygges. Det siste året har også ett eller to marinefartøyer vært
stasjonert her, en fregatt og et forsyningsskip. Slik var det ikke før
Tampa. Fregatten patruljerer rundt øya hele uka og legger seg i bøye i
havna i helgene. Så nå er det slutt på at falleferdige båter med
flykninger fra Indonesia kommer hit til Christmas Island.
I løpet av dagen seiler de tre andre båtene, så
nå har jeg hele havna for meg selv.
Fredag 20. september
I dag kommer solcellepanelet. Havnekapteinen kjører meg til
fraktekspedisjonen og henter det, og etter et par timer er det ferdig
montert om bord. Og denne gangen er det sikret mot å vippe opp i sterk
vind. Og det fungerer meget bra og lader med opp til 4.5 Ampere. Da kan
jeg igjen sette på fryseren.
I det jeg skal ned i jolla med solcellepanelet,
kommer en ung mann bort til meg. Jeg trodde ikke at jeg skulle møte
nordmenn her på Christmas Island, men der tok jeg feil. Kjell, som har
bodd i Australia i 20 år, er flymekaniker på et av Kystvakt-flyene som
er på snarvisitt her, og han hadde sett det norske flagget da han
passerte litt tidligere på dagen.
|
 |
|
Fra sightseeingturen på Christmas
Island. Vi går til en liten foss inne i skogen, og gutta tar en
dusj. (19.sept.2002) |
Vi blir enige om å ta en øl på den
lokale pub i kveld. Der møter jeg også resten av besetningen på en Dash
8: Det er to flyvere, to observatører/sambandsfolk, en fra
fiskerioppsynet og Kjell om bord. Det var interessant å treffe denne
besetningen, og vi fikk snakket om både deres oppdrag, flyene og om min
seiltur.
I morgen seiler jeg videre mot Cocos Keeling, en tur
på 525 n mil.
Lørdag 21. september
Det er alltid mye å ordne når man har ligget stille noen dager. Og
her er alt så mye mer tungvint enn når man ligger i marina. Det er
svell, svell og svell. Båten ruller når noe skal gjøres om bord, det er
vanskelig å løfte saker og ting opp fra jolla, og det er ikke alltid
like lett å dra jolla opp enten på stranden eller på en rampe hvor de
lokale setter ut sine små båter fra bilhengerne sine. 200 liter vann
skal tas om bord via kanner fra en spring på land og en del mat skal
kjøpes og løftes om bord. Men etter mye svetting og banning er jeg klar
til å ta en siste dusj i anlegget på land. I 1. etasje under
havnesjefens kontor er det toaletter og dusj. Varmt og kald vann, gratis,
åpent for alle og rent og pent. Dette er noe de kan i New Zealand og
Australia: Gratis og rene offentlige toaletter. Sykkelen pakkes og stues
om bord, påhengsmotoren tas opp i svellen og jolla heises på dekk og
pakkes. |
|
|
Havna på Christmas Island. The
Government hous i Bakgrunnen
(21.sept. 2002) |
Jeg har tatt med litt ekstra vann, for når jeg endelig er klar
til å seile ved 4-tiden, har svetten igjen silt i to timer, så det blir
nok en dusj om bord.Jeg kommer meg av gårde ved halv 5-tiden, motrer en
halv time ut fra land, og kan sette kursen mot Cocos Keeling, ca 260
grader og 525 n mil herfra. Med god vind og litt medstrøm håper jeg på
4 dagers seilas, dvs fremme på onsdag. Strømmen er ekstra sterk rundt
Christmas Island, over 2 knop, så utover kvelden og natten gjør jeg
mellom 7 og 8 knop over grunnen. Det blåser bra, og jeg må ta 2 rev i
storseilet før kvelden kommer, og jeg holder stadig ca 7 knop utover
natten. Det blir en fin og lys natt med fullmåne. På amatørradioen
snakker jeg bl a med Øyvard, LA4TG, i Bergen. Han gir meg signalrapport
opp til styrke 9 (dvs sterkt signal), og han melder at det høres ut som
om jeg sitter ved siden av ham.
Posisjon kl 2000 lokal tid (1500 norsk sommertid) :
S1025 E10512.
504 n mil til Cocos Keeling
Søndag 22. september
Vinden er stabil 18-22 knop fra sørøst hele natten og utover dagen og
kvelden. Jeg fortsetter med 2 rev i storseilet. Det bygger seg etterhvert
opp en del bølger, 3-4 meter. En og annen bølge slår over dekk og inn i
cockpiten, så jeg må stenge alle dekkslukene. Litt ubehagelig, men jeg
kommer fort fram, og med denne vinden er jeg fremme natt til onsdag.
Det nye solcellepanelet er meget bra, og det ser ut
til at det produserer de angitte 4.5 ampere når sola skinner. Det nye
panelet er av merke BP Solar, og synes å være av høyere kvalitet enn
det forrige (Solarex). Med 4 solcellepaneler, vindgenerator og
slepegenerator produserer jeg i løpet av døgnet nå mer strøm enn jeg
forbruker, selv med både kjøleskap og fryser på, samt all bruk av
kortbølgeradio, mail og PC, instrumenter, lanterne og annet lys.
Posisjon kl 2000: S1044 E10224. 338 n mil til Cocos
Keeling
166 n mil siste døgn (meget bra)
Mandag 23. september
Stabil vind og fint vær. Jeg seiler hele dagen med 2 rev i storseilet, og
det ruller ganske godt i bølgene som har bygget seg opp. Utpå kvelden
friskner vinden til ca 25 knop, og jeg tar et tredje rev i storseilet. Jeg
gjør stadig god fart og er trolig fremme på Cocos Keeling i morgen
(tirsdag) kveld.
I dag passerer jeg 100 grader øst. Oslo ligger på
10 grader øst, så hvis man bare betrakter lengdegradene, har Serenade
seilt 270 grader siden turen startet, og det er 90 grader igjen. Ut fra
lengdegrader er tre fjerdedels jordomseiling gjennomført. Nok en milepæl
passert.
Posisjon kl 2000: S1138 E9821. 166 n mil til Cocos
Keeling
172 n mil siste døgn
Tirsdag 24.september
Det tredje revet må ut igjen midt på natten, vinden dabber litt, og
jeg kan jo ikke seile med 4 knop. For to uker siden var jeg overlykkelig
over å kunne seile med 3 knop, nå er forventningen 6 knop, så det er
bare å ta på seg sele og gå fram på dekk og få opp mer seil ved
2-tiden om natten. Neste formiddag seiler jeg gjennom et regnvær, og da
skifter vinden fra sørøst til nord, jeg må jibbe. Så blir vinden
borte, og motoren må tas til hjelp en time før jeg er ute av regnværet
og sørøsten er tilbake med vanlig styrke, ca 20 knop. Jeg holder
skjemaet, snakker med Mega Dream på radio kl 1910, og kan da melde om kun
12 n mil igjen. Det har blitt helt mørkt, månen har ennå ikke kommet
opp, men jeg kommer meg inn åpningen i revet, runder en rød bøye, og
skal så runde en rød på babord og en grønn på styrbord. Men her har
den ene bøyen drevet, slik at jeg havner på feil side av den grønne.
Grunnen som jeg går over er merket med 1.8m i kartet, jeg stikker 1.9,
men det er høyvann, og jeg sklir over med en halv meter klaring. Litt
flaks. Det blåser 20-25 knop inne i lagunen, og jeg skal fortøye i
karantenebøya. Harald og Liz fra Mega Dream har kommet ut i jolla og
ligger ved bøya klar til å hjelpe meg. Med lyskaster og finmanøvrering
klarer jeg å få baugen trygt opp mot bøya, slik at de kan legge tauet
rundt mitt kryssholt. Dette hadde ikke vært enkelt alene, så det er godt
å ha kjentfolk i alle havner! En halv time senere er cockpiten full av
folk, Harald og Liz, Bo og Lisa fra Vindrosa og Alberto for Super Nova. Og
praten går livlig over noen øl og ankerdrammer. Endelig har jeg kommet
til det som kanskje er det fineste paradis på en jordomseiling: Cocos
Keeling Islands.
Ankringsposisjon ved Direction Island: S1205,5
E9653,0
Onsdag 25. september
Vindrosa seiler videre mot Rodrigues i dag (ca 2000 n mil), så det ble et
kort opphold sammen med de her. Jeg må bli liggende i karantenebøya
inntil tollerne har klarert meg inn. Egentlig har jeg ikke lov å ha
besøk om bord, men alle fortalte i går at de ikke var så nøye med det
her. Jeg kaller opp tollerne, og de har ikke tid til å komme før i
ettermiddag, så jeg får slappet av og ryddet litt på formiddagen. Ved
ett-tiden sommer to tollere i sin speed-båt, en gutt og en jente, og
fortøyer langs siden. Som vanlig hyggelige og trivelig folk. Klareringen
er unnagjort på en halv time. Noen skjemaer fylles ut. De kikker på det
jeg har av frukt og grønnsaker, men jeg får beholde alt. Så lenge jeg
ikke har egg, levende dyr og våpen, er det ikke noe problem. Deretter kan
jeg flytte Serenade lenger inn i bukta og ankre blant de andre båtene.
Om kvelden blir jeg invitert på middag hos Mega
Dream, og det er som vanlig et hyggelig gjensyn og masse å snakke om.
|
Torsdag 26. - Lørdag 28. september
Cocos Keeling består av 27 små koralløyer som ligger i en sirkel rundt
en lagune. Kun to av øyene er bebodd, Home Island og West Island, mens
det er ved Direction Island seilbåtene ligger. Directioen Island er
halvmåneformet og ligger som en perfekt beskyttelse for båtenes
ankringsplass, slik at det blir intet svell selv om det blåser godt.
Dette er virkelig et av de få gjenværende paradiser
på denne klode. Perfekt klima, 28 gr om dagen, 22 om natten, en bris hele
tiden, av og til et regnskyll om natten, ingen insekter, ingen brennmaneter
og butikker på Home og West Island. Vannet er krystallklart og sanden er
hvit og finkornet. På land er det en grill og to store bord hvor seilerne
samles og spiser når det er grillaften. Til Home Island er det nesten en
time med jolle i motsjø og sprut, og derfra kan man ta en gratis ferge til
West Island. Dit skal jeg til uken. Hvis det ikke er organisert grillaften,
samles seilerne på stranden en time før solnedgang og nyter en øl og
prater mens solen går ned og parafinlampene som vi har tatt med, tennes,
eller vi lager et lite bål.
Torsdag venter vi svenske Mayflower hit, og når jeg
stikker hodet opp kl 6 om morgenen, har de allerede fortøyd i
karantenebøya. Jeg besøker dem på formiddagen. De fikk en fin gullmakrell
i går, så i kveld blir det grilling på stranden. De får klarert inn i
løpet av formiddagen, og ankrer deretter 20 meter bak Serenade.
|
 |
|
BBQ forberedes. Jeg skjærer opp fisken som Mayflower
fikk igår |
Jeg treffer også tre engelske båter som skal samme
veien som meg: mot Chagos og deretter nordover mot Rødehavet. De har alle
SSB-radio, slik at vi kan holde kontakt og evt. gå i konvoi på utsatte
strekninger.
Jeg tror jeg blir her to uker til.
Søndag 29 .september
 |
Mellom Directioen Island og neste lille øy er det et smalt sund med
konstant 2-4 knop strøm. Dette kalles "the Rip". En av
attraksjonene her er å snorkle der. Man går på land helt ytterst i
sundet, og så kaster man seg uti strømmen og lar seg drive i 2-4 knop noen
hundre meter mens man snorkler og ser på koraller, fisker etc. På 5 meters
dyp ser vi en 1.5 meter lang hai som trolig ligger og sover, samt en litt
mindre hai som svømmer. Senere tar vi en ny snorklerunde. Denne gangen
kjører vi en jolle opp mot strømmen, vi hopper alle uti og lar oss drive
en halv time over hele lagunen. Haien sover på samme sted, og lenger ut
møter jeg en skilpadde.Harald og Liz inviterer Mayflower og meg til lunch,
og kl 1700 samles alle seilerne på stranden. I dag er det felles middag for
alle 14 seilerne her. Hver tar med seg litt og alle spiser litt av alles
mat. I tillegg til min middag steker jeg i dag en sjokoladekake. Den faller
i smak, særlig blant de tre barna som er her.
|
Mandag 30.september
Idag drar Liz og jeg til "byen" for å handle. For å rekke
fergen, må jeg være på Mega Dream kl 0545, så her nytter det ikke så
sove halve dagen når man skal i butikken. Det blåser ikke så voldsomt,
så jolleturen til Home Island klarer vi på 30 minutter. Deretter er det 25
minutter med ferge til West Island og til slutt 10 minutter med buss til
"sentrum" (ferge og buss er gratis). Sentrum består av en
håndfull bygninger med bank, postkontor, matbutikk og litt til. Og midt i
sentrum ligger flyplassen. Vi ble fortalt at de har verdens 4.de lengste
rullebane, 3.2 km, og de kan ta ned Jumbojet her. Men underlaget er så mykt
at et så stort fly ikke kan bli stående lenge, for da synker det ned i
grunnen.
I dag skal den lokale turistsjef kjøre en sightseeing
tur rundt øya, og jeg får være med, igjen gratis. En slik tur er
unnagjort på en og en halv time. Jeg hadde ikke regnet med å treffe kjente
her på West Island, men mens jeg er i en av butikkene hører jeg "Hello
Stein, are you here?". Jeg tror ikke mine egne ører. Det er kona til
havnekapteinen fra Christmas Island. Hun arbeider også på havnekontoret
på Christmas Island, og de er på en ukes tur hit til Cocos Keeling. Etter
fergeturen tilbake rekker jeg også å se meg litt om på Home Island. Der
er omtrent det samme utvalget av bukikker. På Home Island bor "Malay"-folket,
som stammer fra Afrika, China, Java, Borneo og Malakka. Dette er muslimer,
så her får man ikke kjøpt alkohol, og kvinnene går alltid i lange kjoler
og tildekkede armer. På West Island bor Australierne.
|
|
|