Welkom bij de internet pagina van PI6LDN



Deze repeater is niet meer in de lucht i.v.m. het opheffen van de locatie.

Uitzending op 3cm is 10.2 GHz

Ingang op 23cm is 1252 MHz met audio op 7.02 MHz tijdelijk

Ingang op 13cm is 2340 MHz met audio op 7.02 MHz tijdelijk

Lokatie: Huygens Laboratorium Leiden

Antenne hoogte: ca. 40 meter

Vermogen: maximaal 10 Watt



De repeater is opnieuw opgebouwd (8 juni 2007) en heeft een 10 Watt eindtrap (geschonken door de firma EMV) en een 1 Watt eindtrap met hoorn antenne richting noord t.b.v. PI6HLM.
Om wat meer activiteit te bewerkstelligen wordt er binnenkort een 70cm ingang gemaakt en zal PI6KPN ook doorgegeven worden.
Zodra PI6HLM on air is zal hier ook beeld van doorgezet worden.
Tevens is er straks de mogelijkheid om de repeater via DTMF te besturen.


Personen die de wederopbouw hebben gedaan:

Jos PA3ACJ, Eelco PA2EDV, Arjan PE1MYH, Martin PA0PYL en Cees PA3FXO.





antennesapparatuurantenne opbouwkast

Hoe begin ik met Amateur Televisie ?

Om eenvoudig te beginnen met Amateur Televisie is het wenselijk om niet gelijk hoge kosten te maken, indien blijkt dat "het toch niet leuk is" (wat de auteur zich niet kan voorstellen).

3cm ontvangst

We kunnen het simpelst beginnen met ontvangst. Veel ATV signalen zijn te ontvangen op 23cm, 13cm en 3cm. Vooral 3cm 10.0-10.5 GHz is een amateur band waar o.a. repeaters in uitzenden. Het voordeel van zo'n 3cm repeater is dat ze bijna altijd uitzenden en je dus lekker kunt experimenteren, ook als je zelf geen signaal kunt genereren om je ontvangst te testen.

De beste start bestaat uit een analoge satelliet ontvanger die je koopt voor 5 tot 10 euro op de rommelmarkt, een kleine schotel en een aangepaste LNB. De satelliet ontvanger heeft een bereik van ca. 950 tot 1600 MHz. Dit is direct al de 23cm band, maar daar over later meer. Een standaard LNB (Low Noise Block) is een omzetter van het signaal van een satelliet met een LO van 10.750 MHz o.i.d. Om deze LNB nu geschikt te maken voor ATV ontvangst zal de LO aangepast moeten worden naar 9000 MHz.
Bijvoorbeeld PI6LDN zend een signaal uit op 10.200 MHz. Met een aangepaste LNB wordt het ontvangen signaal gemixt met 9000 MHz waardoor het uitgangssignaal (IF) op de F-connector 1.200 MHz is. Deze frequentie kun je afstemmen op de satelliet ontvanger.

Een overzicht van de gebruikte spullen:

Schotel met LNB
analoge satelliet tuner
LNB (omgebouwd)
schotel met LNBsattunerLNB

Let op de stand van de schotel. Normaal staat deze naar een satelliet gericht, maar onze ATV signalen komen niet uit de ruimte, maar horizontaal van stations en repeaters op het land. De schotel moet dus naar voren getilt worden en d.m.v. langzaam uit te richten kun je een beeld ontvangen. De openingshoek met een schotel is al direct heel smal t.o.v. een losse LNB. Je moet ook weten waar een ATV repeater staat en op welke frequentie deze uitzendt. In een overzicht staan de meest bekende ATV repeaters genoemd.

In de regio Leiden heeft Jos PA3ACJ diverse LNB's omgebouwd voor ATV gebruik. Helaas zijn er veel LNB's die niet gebruikt worden door de huidige eigenaars en Cees PA3FXO wil deze graag overnemen om opnieuw in gebruik te nemen bij nieuwe ATV starters. Stuur a.u.b. een mail naar pa3fxo@hotmail.com als U een LNB te koop heeft om opnieuw leven in te blazen.

Mocht je nu signalen kunnen ontvangen dan wil je ook wel eens zelf zenden en een plaatje over een repeater laten zien, of zelfs direct naar amateurs in jouw omgeving.

23cm zenden

Met zenden kun je het best beginnen op 23cm (ca.1250 MHz). Bijna alle repeaters hebben een 23cm ingang die je kunt aansturen. Voorheen werd het Elektuur ontwerp veel toegepast met een 2Watt power module. (zie http://qsl.net/pi6ldn). Tegenwoordig kun je al complete zenders kopen bij o.a. Van Dijken in Groningen waar je direct een antenne aan hangt en een analoge video camera op aansluit.
Wil je een ATV repeater ingang kunnen aansturen, dan moet het signaal wel video bevatten. De meeste pip-units waar alle ingangen op aangesloten zijn, sturen een signaal door als er een video sinc signaal gedetecteerd wordt. Enkel een "kale" draaggolf uitzenden is dus niet voldoende.

23cm ontvangst

Om 23cm (ca. 1250 Mhz) te ontvangen heb je een antenne, een voorversterker en een analoge satelliet ontvanger nodig. De tuner hebben we al voor de 3cm ontvangst. De antenne kan een Yagi zijn, maar een eenvoudige dubbel quad werkt in het begin ook. Het schema staat o.a. op de PI6LDN website. De preamp ofwel voorversterker kun je kant en klaar kopen bij PE1CMO of als bouwpakket bij Barend Hendriksen. Ook via Google kun je diverse schema's vinden. Kosten zijn ca. 70 euro afhankelijk van de gain. Een goede preamp geeft ca. 45 dB gain.
De preamp kan gevoed worden met externe + 12 Volt, maar ook via de F-connector kan men via de coax spanning op de preamp zetten. In de preamp zit een spanningstabilisator die +12 tot +18V of meer omzet naar de benodigde spanning. Omschakelen van horizontaal naar vertikaal op de satelliet ontvanger wordt gedaan door de LNB te voeden met 2 verschillende spanningen. Dit zijn altijd positieve spanningen, dus voor de preamp maakt het niks uit. (zie diverse schema's). De uitgang van de preamp is voorzien van een kleine condensator die de spanning blokkeert en dus bij aansluiting van de antenne geen kortsluiting veroorzaakt.

13cm ontvangst

De 13cm signalen (ca. 2350MHz) worden meestal ontvangen met behulp van een downconverter waar gelijk een preamp bij ingebouwd zit. Deze downconverters werken meestal met boven menging waardoor er een geinverteerd beeld ontstaat op de satelliet ontvanger. Met een eenvoudige video inverter kun je het beeld weer normaal maken. Tegenwoordig kun je ook bij o.a. Van Dijken in Groningen complete ATV ontvangers kopen die je op de scart aansluiting van de TV monteert. Mocht je geen scart hebben dan kun je ook een modulator uit een oude videorecorder gebruiken om audio en video samen te voegen tot één signaal en dit aan te bieden op de coax ingang van de TV. Zie het schema:

modulator

Ook bij 13cm kun je met een quad antenne beginnen. Voor grotere afstanden is echter een Yagi richt antenne aan te bevelen. Meestal wordt een 25 elements Tonna gebruikt. Let op: er zijn Tonna antennes voor het smalband SSB deel en voor het ATV band gedeelte te koop.

Last updated 15.6.2007