J-ANTENNE


De J-antenne is een heel eenvoudige maar zeer goede vertikale rondstralende antenne. Het zal me niet verbazen als het ook nog wat versterking geeft t.o.v. een gewoon kwart golf stralertje b.v. een GP.

Op deze pagina staan twee verschillende uitvoeringen. De eerste uitvoering is volgens PD0AHM. Dit is een stevige constructie van koperen waterleiding, b.v. geschikt als basis antenne. De tweede constructie is volgens PE1PVB en is gemaakt van een stukje 300 Ohm lintlijn: makkelijk op te rollen en in de zak te steken, zeer licht dus ideaal voor vakanties.

De literatuur die ik heb gebruikt voor deze pagina is een artikel van H.J. Mezger (PD0AHM), gepubliceerd door de VRZA in hun orgaan CQPA (helaas staat op mijn kopie niet het jaargang en nummer) en de technische notities van PE1PVB uit VERON's Electron nummer 1 van jaargang 1999.

De koperen uitvoering
Je kunt deze antenne van 15 mm koperen waterleidingpijp prima gebruiken als een 2 meter vertical. Je hebt naast wat koper pijp een knietje en een T-stuk nodig. Tevens een soldeerbrandertje en wat tin. De tekening spreekt voor zich!

Dus steek ong. 170 cm pijp door het T-stukje heen en soldeer het zo vast dat 148.5 cm aan de bovenkant uisteekt. Het maakt niet zoveel uit hoeveel cm er aan de onderkant uitsteekt, dit stuk doet NIET mee als antenne en is gewoon bedoeld om de antenne makkelijk aan een mastje te kunnen bevestigen

Gebruik een kort stukje pijp (paar cm) en steek in het 3e T-stuk gat. Schuif het knietje over het uitstekende korte stukje pijp en soldeer het knietje tegen het T-stuk. Soldeer dan ong. 50 cm pijp aan de andere kant van het knietje. Soldeer de coax kern ong. 6 cm boven het knie-stukje en soldeer de coax mantel 6 cm boven het T-stuk. Als de SWR niet helemaal optimaal is, soldeer dan de coax iets hoger of lager (experimenteer!).

Je kunt de antenne prima voor andere golflengten gebruiken: hier is de conversie tabel.

freq (MHz)

 

short el.

 

long el.

 

feed. point

27

 

269.1

 

797.5

 

33.3

30

 

242.2

 

717.8

 

30.0

50

 

145.3

 

430.7

 

18.0

145

 

50.1

 

148.5

 

6.2

430

 

16.9

 

50.1

 

2.1

1240

 

5.9

 

17.4

 

0.7

De lintkabel uitvoering
Deze gebruik ik zelf vaak op vakantie of als ik weer eens voor mijn werk in het buitenland zit. Ik plak 'm gewoon aan de buitenkant aan het hotelraam. Je kunt 'm b.v. ook met een stuk touw over een tak een eind de boom in hijsen, verzin het zelf maar.

Dit is een geweldige antenne, ik heb er zeer goede resultaten mee behaald. Voor het geld hoef je het niet te laten: een stukje 300 Ohm twin lead lintkabel van 1,5 meter kost minder dan een gulden!! Dit type kabel werd vroeger veel voor TV werd gebruikt en kun je dus meestal nog wel bij een TV / electronica winkel krijgen voor 1 tot 2 kwartjes per meter! De afmetingen in het plaatje zijn iets anders dan bovenstaande waterleiding-uitvoering en de coax wordt ook precies andersom gesoldeerd (of zou dat niets uitmaken??). Bekijk het plaatje goed, het spreekt voor zich denk ik.

De totale lengte is dus 1498 mm.

Het onderste deel rechts is 425 mm.

Tussen het bovenste en onderste deel rechts zit 6 mm
(stukje draad weg knippen en/of snijden)

Helemaal onderaan zijn de twee draden aan elkaar gesoldeerd.

31 mm boven de onderkant zit de coax kabel gesoldeerd
(de mantel aan het korte stuk rechts, en de kern aan het lange deel links)

Als de SWR niet helemaal goed is kun je de kabel iets hoger of lager solderen (experimenteren).

Je zou het geheel misschien in een PVC pijp kunnen schuiven, dan heb je een echte vertical die je in een mastje kunt zetten. Ik denk dat een PVC pijp wel wat invloed heeft op de SWR dus je moet dan het juiste voedingspunt (iets hoger of lager dan in de tekening) experimenteel vaststellen.

Deze maten zijn voor 145 MHz. Je zou de maten om kunnen rekenen naar andere frequenties. Ik heb dit overigens zelf nog niet geprobeerd, dus laat me eens weten of dat goed werkt! De omreken factoren op een rijtje:

11 meter (center 27.0 MHz): alle maten x 5.37
10 meter (center 28.5 MHz): alle maten x 5.09
6 meter (center 50.125 MHz): alle maten x 2.89
70 cm (center 432 MHz): alle maten x 0.34

Je kunt zelf de omreken factor bepalen door 145 te delen door de frequentie waarvoor je de antenne wilt maken. Voorbeeld, ombouw naar 87 MHz (pliesie): 145 / 87 = 1.67. Dus alle maten vermenigvuldigen met deze factor. Succes! Laat me eens weten als je er eentje gemaakt hebt! (mailtje naar pa3hho@qsl.net )