Node PA0EDV PA3GCO
..
... .
Zaterdagavond 20 juli 2002 werd het antennepark van PA0EDV getroffen door een directe blikseminslag. Een enorme schade was het gevolg. Vrijwel geen enkel electrisch apparaat binnenshuis overleefde het. Ter illustratie enkele plaatjes van de rondstraler, beter gezegd de restanten van de rondstraler.
.
...
..

...
...
...
 

Al geruime tijd is Ed Vos, PA0EDV, actief met packet vanuit St. Michielsgestel. Eerst met 1K2, snel daarna met 9K6.
Op 70 cm heeft PI1SHB een lap met alleen 9K6. Mensen met 1K2 konden dus niet meer via PI1SHB werken om bijv. een dx-cluster te raadplegen. En voor een cluster is 1K2 snel genoeg.

PA0EDV bood sinds de zomer van 1998 een oplossing: eerst een digipeater, later een node voor 1K2 users naar de 9K6 lap van PI1SHB. Een 1K2 poort van PA0EDV op 144.675 MHz, een andere 1K2 poort op 433.575 MHz, een 9K6 poort op 430.6625 MHz, de frequentie van PI1SHB. In de zomer van 1999 is de jnos-digipeater vervangen door een Linux-node. Gebruikers met 1K2 stemden af op 144.675 MHz of 433.575 MHz. Zeer regelmatig verscheen daar het baken van PA0EDV waarin wordt uitgelegd wat te doen.

De Linux-node bestond uit een pc met een 80486 processor. Daarin bevonden zich twee scc-kaarten van het type PA3GCO. Aan de ene kaart hing 9K6 430.6625 en 1K2 144.675 MHz. Aan de tweede scc-kaart hing 1K2 433.575 MHz. Alle modems waren gemodificeerde DDS-modems. Het 9K6 modem had een mod ondergaan v.w.b. de dcd (zie op deze site Nokia deel 2, onderdeel Modem), het 1K2 modem had een geinverteerde dcd gekregen i.v.m. interfacing met de scc-kaart. Daarnaast was het 1K2-modem dat op 70 cm werd gebruikt voorzien van extra lf-versterkers voor zowel input als output. Als transceiver werd op 70 cm een Nokia atf2 gebruikt voor 9K6. De 1-kanaals EPROM-packet-uitvoering compleet met EKO-ptt-mod. Op 2 meter werd de S-unit van een T813 gebruikt, waarbij een extra LM386 was toegepast om het rx-lf op niveau te brengen voor het 1K2 modem. De transceiver voor 1K2 op 433.575 MHz was ook een Nokia atf2, zoals elders op deze site beschreven. Als operating system werd Linux gebruikt, kernel 2.0.38.

Aangezien PA0EDV altijd thuis is, kon het station 24 uur in bedrijf zijn. Om zelf ook nog packet te kunnen doen was de node via een seriele lijn verbonden met een andere pc, waarop TSTHOST was geinstalleerd. Op die manier werd de eerder genoemde Nokia atf2 met 9K6 op 430.6625 MHz dus zowel voor de node als voor traffic van PA0EDV zelf gebruikt.
..
 

...
... ... In principe konden 1K2 users in de regio Den Bosch via PA0EDV terecht bij PI1SHB. Ook PD-stations vielen niet meer buiten de boot, aangezien zij op 433.575 MHz met 1K2 terecht konden. Er werd bij PA0EDV gebruik gemaakt van een groot duplexfilter voor 70 cm, aangezien 430.6625 9K6 en 433.575 1K2 vreedzaam met elkaar moesten co-existeren. Sinds januari 1999 had PA0EDV de beschikking over een eigen filter. U kunt Ed Vos PA0EDV bereiken via e-mail: pa0edv@amsat.org

Ik heb zeer regelmatig contact met PA0EDV over de techniek van het station. Vandaar mijn inside knowledge on this subject en het plekje op mijn site.

...
Terug
www.pa3gco.com