Frank's knutselhoek

zendamateur PA0FBK

terug naar start page

laatste wijziging 16 september 2004

Op deze page beschrijf ik diverse zelfbouw onderwerpen, misschien werkt het inspirerend..........

veel van de foto's en tekeningen zijn te vergroten door erop te klikken, ga daarna weer terug via de "back" knop van de browser

 

PA0FBK portabele mini tuner

geschikt voor symmetrische/coax/langdraad antenne's tussen 1.8-50MHz

Voor portabel gebruik in Europa op de 80m en 40m is een full size dipool altijd te prefereren en helemaal als je een portabele transceiver met weinig vermogen gebruikt, zoals bijvoorbeeld de FT817. De eenvoudigste oplossing is een halve golf dipool met een 50 ohm coax kabel naar de set. De dipool direct op de coax aansluiten werkt prima, natuurlijk kun je een 1:1 balun gebruiken voor optimale balancering en zo voorkomen dat de coax gaat stralen, maar zou dit echt belangrijk zijn voor die 5W output? Het lastige van dit systeem is dat je voor iedere band een andere dipool nodig hebt, verder is de swr afhankelijk van de omgeving en de antenne hoogte, dus ben je steeds bezig met het aanpassen van de antenne lengte.

Daarom ben ik aan het zoeken geweest naar een ander simpel portabel antenne systeem en na diverse experimenten vond ik volgende combinatie het meest geschikt:

Een dipool van 2x16m, gemaakt van (gesplitst) luidspreker snoer (0.35 vierkante mm doorsnede, dit is ca. 0.65mm diameter) en een ca. 10m lange symmetrische voedingslijn van hetzelfde (niet gesplitste) luidspreker snoer. Deze antenne wordt afgestemd met een mini tuner volgens het Z-match principe.

De luidspreker voedingslijn gedraagt zich als een symmetrische lijn met een impedantie van ca. 120 ohm, het verlies is iets groter dan de officiele 300 ohm lintlijn, maar bij een max. lengte van 10m is dit nauwelijks van invloed. Dit antennesysteem is afstembaar tussen 6m en 180m (maximum en minimum frequentie zijn sterk afhankelijk van de gebruikte afstemcondensatoren), ik gebruik het portabel met een 5m uitschuifbare glasvezel vishengel in het midden en aan ieder uiteinde van de dipool 10m dun nylon vliegerlijn naar de grond. Het resultaat is een "inverted V" antenne met het midden op 5m en de uiteinden ongeveer 1.5m boven de grond. Voor transport wordt de complete antenne met voedingslijn op een klein vliegerhaspeltje (15cm diameter) gewonden. De ingeschoven vishengel is 1m lang, dus kan het complete HF station inclusief FT817 en tuner per fiets vervoerd worden, hi.

Hier het schema van mijn tuner

klik op de foto voor een vergroting, gebruik de "back" knop van de browser om terug te gaan

een Z-match tuner heeft als groot voordeel dat de spoel niet geschakeld hoeft te worden tussen de verschillende banden,

dit spaart plaats in de tuner. De primaire wikkeling telt 30 windingen met aftakkingen op 12 en 18 windingen. Om lager dan de 80m band af te stemmen, kunnen extra condensatoren parallel geschakeld worden aan de twee afstemcondensatoren. Let op, de beide dubbelpolige schakelaars moeten 3 standen hebben, dus met een middenstand waarbij het middencontact geen verbinding maakt! Door een kant van de uitgaande wikkeling (7 windingen) aan aarde te schakelen, kunnen langdraad of coax gevoede antennes afgestemd worden. Meer info over Z-match tuners vindt je hier.

Hier de tuner en de antenne op de vliegerhaspel, naast de FT817, klein of niet?

klik op de foto's voor een vergroting, gebruik de "back" knop van de browser om terug te gaan

De tuner heeft ongeveer dezelfde afmetingen als de microfoon van de FT817

 

Close-up van de voorkant van de tuner, past net in een een klein plastic doosje van 76x54x24mm.

 

 

 

Binnenkant van de tuner, de 33mm Amidon ringkern is het grootste onderdeel. Goed zichtbaar zijn de 630V folie condensatoren (vier links, een rechts). Misschien zijn ook keramische condensatoren te gebruiken, vaak zijn die echter niet voor hoge spanningen geschikt. De twee antenne connectoren hebben een diameter van 2mm, de 50 ohm connector naar de FT817 is een SMB type, het coax kabeltje is 3mm RG174. De 7 windingen tellende antenne wikkeling moet gewikkeld worden aan de aarde kant van de primaire wikkeling, zoals aangegeven in het schema.

Natuurlijk is de tuner ook met andere QRP transceivers dan de FT817 te gebruiken, ik denk dat 10W geen probleem mag zijn, dit hangt vooral af van de gebruikte afstemcondensatoren (ik heb twee zeer kleine foliecondensatoren uit portabele middengolf radio's gebruikt, 2x150pF elk). Ook is de impedantie van de antenne op de gebruikte band van belang, zo is het mogelijk dat op een band 20W geen probleem is terwijl op een andere band 10W het maximum is. De Amidon ringkern zal het probleem niet zijn, de T130-2 wordt opgegeven voor meer dan 100W. Dus met grotere afstemcondensatoren met meer plaatafstand kan ook een 100W uitvoering van deze tuner worden gebouwd. Denk eraan dat het verlies in de ringkern oploopt met de frequentie en met de antenneimpedantie.

 

IC706/FT817 portabele "whip" antenne

Een ander leuk antennetje is zeer geschikt voor bezitters van bv. een IC706 of FT817, maar natuurlijk werkt het ook met andere transceivers en ontvangers. Met deze antenne kun je overal binnen een paar minuten qrv zijn, bv. je bent voor je qrl op reis en zit ergens ter wereld in een hotelkamer, of je bent op vakantie in Centerparcs of misschien zit je wel met de familie op een camping in Friesland? (grapje Pieter, moet kunnen). Dan toch kun je binnen een paar minuten qrv zijn op alle amateurbanden van 80m t/m 6m en zelfs op 2m wat wil je nog meer?

 

Onderstaande tekening is best aardig gelukt, nietwaar? Het was wel wat werk, maar dan heb je ook wat. De antenne wordt d.m.v. een UHF (PL) hoekconnector direct achterop de set geschroefd.

klik op de foto's voor een vergroting, gebruik de "back" knop van de browser om terug te gaan

Wat meer uitleg voor deze antenne: Voor het onderste gedeelte heb ik gebruik gemaakt van een stukje glasvezel vishengel (lengte A=450mm). De zwarte rondjes stellen stekerbusjes van 2mm voor. Met een snoertje van ca. 50cm met aan beide zijden 2mm stekers kun je hiermee vanaf de 80m bus de diverse spoelen kortsluiten om zo op de andere banden af te stemmen. De antenne werkt trouwens ook op 30/17/12m door naar de eerstvolgende lagere band te schakelen en dan de telescoop wat verder in te schuiven. Bv. voor 17m zit de kortsluitdraad dus tussen de 80m en 20m bus. Omdat de telescoop nu wat verder ingeschoven moet worden is het rendement van de antenne wat slechter, maar het werkt!

En als je niets anders bij de hand hebt is het zelfs mogelijk de antenne af te stemmen op de 2m band als 5/8 golf straler, door de 6m bus te gebruiken en op minimale swr af te regelen.

Laatste nieuws: De antenne blijkt zelfs bruikbaar op 70cm, gebruik de 6m stekerbus en regel af op minimale swr met de telescoop.

De fijnafstemming voor minimale swr doe je met in- en uitschuiven van de telescoopantenne. Deze telescoop is ca. 1.50m lang en heb ik ergens op een radiomarkt gekocht. Het aantal windingen van de spoelen is zodanig bepaald dat de telescoop in het onderste gedeelte van iedere band zover mogelijk kan worden uitgeschoven, dit geeft het best mogelijke rendement. Omdat de omgeving en de lengte van de tegencapaciteit dit beinvloedt, zul je zien dat bv. binnenshuis de telescoop wat verder ingeschoven moet worden. Voor de spoelen heb ik geemailleerd draad van 0.75mm diameter gebruikt, daardoor is 100W SSB mogelijk. Het aantal windingen staat in de tabel hierboven, de windingen liggen tegen elkaar zonder spatie.

Voor de FT817 (max. 5W output) zou dunner draad gebruikt kunnen worden, waardoor lengte A nog minder wordt. Ik denk dat het wel duidelijk is dat de telescoop is aangesloten op de 6m bus en verder alle spoelen op de bus die het dichtstbij zit, alle spoelen staan dus in serie, de UHF (PL) connector is verbonden met de onderste bus en natuurlijk de onderkant van de 80m spoel. Alles is gelijmd (niet geplakt, hi) met secondenlijm. Over het gehele onderste gedeelte zit een krimpkous.

* Verwacht geen "wonderen" van deze antenne, het is en blijft natuurlijk een sterk verkorte 1/4 golf antenne, vooral voor de 80m en 40m band. Toch vind ik het verbazingwekkend wat de mogelijkheden zijn, zeker op 10/15/20m, op deze banden is de antenne niet zo sterk verkort en zijn prima verbindingen te maken. Voor optimale afstraling en swr is een tegencapaciteit in de vorm van een draad uitgelegd over de grond echt noodzakelijk, een 1/4 golf antenne zonder tegencapaciteit werkt gewoon niet. In de hotelkamer, gooi hem uit het raam (niet de antenne maar de tegencapaciteit draad en laat het eind niet los, hi). Bevestig de draad aan de aarde van de set, in de buurt van de antenne connector. De optimale lengte (afhankelijk van de ondergrond en omgeving) is ongeveer 0.8x 1/4 golf, dus bv. voor 40m is dit 0.8x0.25x40 = 8m. Ik gebruik hiervoor zo'n klein plastik haspeltje wat normaal voor vliegertouw gebruikt wordt, ik heb er 16m geplastificeerd draad opzitten met een koperkern van 1mm diameter, je rolt die dan af tot de juiste lengte (een beetje experimenteren met de lengte, in combinatie met de lengte van de telescoop voor optimale swr). Nog beter zou zijn om meerdere van deze tegencapaciteiten te gebruiken, bv. 2 of 3 stuks en deze zoveel mogelijk tegengesteld aan elkaar uit te leggen over de grond, maar daarvoor heb je wel veel meer ruimte nodig. Als de antenne alleen voor ontvangst wordt gebruikt is de lengte van de tegencapaciteit niet zo kritisch, een enkele draad van een metertje of 5 doet het dan aardig op alle banden.

Op een statief werkt de antenne ook, de adapter is gemaakt van 3mm epoxy printplaat met daarop bevestigd een verloopconnector van PL naar BNC. Verder zie je een 4mm bus (grijs) voor bevestiging van de tegencapaciteit draad (geel), die nu hier aangesloten dient te worden. RG58 coax naar de set voldoet prima, probeer de coax zo kort mogelijk te houden, ik heb het getest tot 8m zonder problemen.

 

 

 

PA0FBK 2m porto antenne van koolstof (carbon) staaf

Hier een beschrijving van een goed werkende, flexibele en lichte 2m halvegolf antenne, zeer geschikt voor porto's. In vergelijking met de gemiddelde rubberduck antenne mag gerekend worden op zo'n 2S-punten winst.

Koolstof staaf, is dat wel geschikt als antennestraler?

Jazeker, de ohmse weerstand blijkt verassend laag te zijn ik heb bij de gebruikte 2mm staaf een gelijkstroomweerstand van ongeveer 10 Ohm over de volle 96cm lengte gemeten. Omdat de staaf als halvegolf antenne werkt, is de impedantie in het voedingspunt hoog, daarom is een beetje overgangsweerstand van de staaf naar het gebruikte koperpijpje geen probleem. Het voordeel van de koolstof is dat de vrij lange antenne toch erg licht is en mooi flexibel.

Weer zo'n "kladbloktekening", hopelijk toch duidelijk genoeg. Ik gebruik een BNC steker waarin een stukje 8mm glasvezelpijp is gelijmd. Hieromheen is een spoeltje gewikkeld van 4 windingen verzilverd koperdraad, met veel spatie (zie foto, onder de krimpkous is de spoel zichtbaar). Onderkant spoel aan aarde van de BNC plug, de bovenkant door een gaatje in de buis steken, dit komt uiteindelijk aan de onderkant van de 2mm koolstof staaf. Binnen in de buis zit een keramisch C'tje van 15pF (500V!) over de spoel gesoldeerd (het prototype had 3 windingen en 18pF, maar 4 windingen en 15pF is beter).

De middenaansluiting van de BNC plug wordt op 1 winding aftakking vanaf de onderkant van de spoel gesoldeerd. In het 8mm pijpje wordt een stukje 6mm glasvezelpijp (oa. Gamma, Praxis) gelijmd, daarin past weer een stukje 4mm koperpijp en daarin past weer een stukje 3mm koperpijp, alles met secondenlijm bevestigd. Let op dat eerst de bovenkant van de spoel aan het 3mm pijpje gesoldeerd moet worden.

Nu kan het koolstof staafje, ca. 95cm lang in het 3mm pijpje "geperst" worden, dit vergt enige handigheid, eerst een paar cm van het koolstof staafje voorzichtig opschuren, zodat de isolerende epoxy verwijderd wordt, dit kun je controleren door met een Ohmmeter over een afstand van een paar cm de weerstand te meten, de waarde moet laag zijn, minder dan een Ohm. Die koolstof staafjes zijn in diverse diameters verkrijgbaar bij de gespecialiseerde vliegerwinkels. 2mm is een mooie dikte omdat deze erg flexibel is en toch sterk, 3mm is al erg stijf en 1.5mm lijkt me wat te zwak, koolstof is vrij sterk, maar het kan toch wel breken bij te sterke buiging.

De staaf moet stroef in de koperbuis schuiven, eventueel kun je een paar dunne koperdraadjes uit een stukje netsnoer of iets dergelijks ertussen steken, zorg dat de staaf er zo'n 3cm inschuift, daarna een druppeltje secondenlijm en de zaak zit muurvast. Afregelen kan door de koolstof staaf in lengte te varieren (voor het vastlijmen!) en ook door de windingen van het spoeltje wat in of uit elkaar te schuiven, enig experimenteren hiermee. Een trimmertje zou mooier zijn natuurlijk, maar dit kost meer ruimte en is vochtgevoelig.

De halvegolf koolstof antenne is op 2m aan de uiteinden hoogohmig, de spoel met C is in resonantie op 2m, dus de antenne ziet een mooie hoogohmige aanpassing. De aftakking op 1 winding zorgt voor de 50 Ohm aanpassing naar de porto. Let op om niet teveel vermogen in de antenne te stoppen, de spanning over het C'tje kan dan te hoog oplopen, max. 5W geeft geen problemen.

Ter afwerking wat krimpkousjes van diverse diameters gebruiken, zie foto. Lijm ook een of ander dopje bovenop de antenne ter oogbescherming!

En ziehier, we hebben een goed werkende en lichte 2m porto antenne, test het verschil met een rubberduck!

 

Hier het prototype, de antennestaaf en aanpassing zijn ingebouwd in het kastje van een oude oscilloscope probe. De origineel aanwezige trimmer wordt opnieuw gebruikt, de antenne is hiermee eenvoudiger af te regelen.

 

 

 

PA0FBK ferriet ontvangst antenne

Als je eens helemaal geen ruimte voor een antenne hebt en je wilt toch alleen maar luisteren, dan is volgend apparaatje een leuke oplossing. In combinatie met de FT817 heb je werkelijk een zeer compact ontvangsysteem en je zult opkijken hoeveel hiermee te ontvangen is. Tijdens de ballonvossenjacht in 2003 kwam het 80m baken in Nijmegen hiermee uitstekend binnen gedurende de gehele jacht, pas een paar minuten voor de landing verdween het signaal. Natuurlijk werkt de antenne met iedere andere ontvanger en transceiver. Ik had een ferrietstaaf van 10mm diameter en ca. 20cm lengte ter beschikking, als je een dikkere of langere staaf op de kop kunt tikken is dat alleen maar beter, ook kun je meerdere staven op elkaar stapelen tot een dikkere, wel zal dan vermoedelijk het aantal windingen aangepast moeten worden.

De spoel is gemaakt van 0.5mm diameter geemailleerd koperdraad, heeft dus 30 windingen met een aftakking op 10 windingen. De spoel zit precies in het midden van de staaf, gewikkeld op een kokertje van papier.

klik op de foto's voor een vergroting, gebruik de "back" knop van de browser om terug te gaan

Ik heb gebruik gemaakt van een defect klein middengolf radio'tje als behuizing, alle onderdelen zijn eruit gesloopt, behalve de afstemcondensator met afstemwijzertje, de volumeregelaar en de beide schakelaartjes. Op het bijna leeggesloopte printje was meer dan genoeg ruimte om de FET buffer met BF245 te monteren. Dit schakelingetje werkt werkelijk geweldig, ik had eerst wat proefjes gedaan met alleen een afgestemde kring en een koppelwikkeling op de ferrietstaaf om een lage impedantie voor aansturing naar de ontvanger te maken. Dit werkt wel maar je hebt dan maar weinig signaal naar de ontvanger. De FET buffer hangt direct aan het hoogohmige punt van de afgestemde kring en daardoor heb je de volledige spanning beschikbaar voor de ontvanger. De hoogohmige FET ingang belast de afstemkring nauwelijks en de koppelwikkeling is nu niet meer nodig.

De ferrietstaaf zit in een stukje plastik elektra buis, op de plaats van het originele (te kleine) ferrietstaafje heb ik het kastje uitgevijld om de buis in het kastje te kunnen bevestigen. Het printje lijkt op de foto ingewikkeld, maar is dus in feite bijna leeg, alleen de afstem C, de potmeter, de 2 schakelaars en de BF245 zitten er op (aan de andere kant, op de foto niet zichtbaar). Met de ene schakelaar wordt met een aftakking op de spoel het afstembereik omgeschakeld (1.2MHz tot 4.5MHz of 3.4MHz tot 7.5MHz). Dit is natuurlijk ook sterk afhankelijk van de gebruikte afstem C, het aantal windingen van de spoel en de gebruikte ferrietstaaf, een beetje experimenteren hiermee is gewenst. Boven 8MHz werden de resultaten slechter, in dat geval is een kort stukje draad als antenne een betere oplossing. Met de andere schakelaar wordt de voeding geschakeld.

Hier een "actiefoto" van de antenne tijdens het "nachtuilen net" in combinatie met de FT817, zorg er wel voor dat de microfoon niet aangesloten is, de BF245 overleeft het niet als de zender ingeschakeld wordt. De schakeling wordt hier gevoed met een 9V batterijtje, bij maximale gain is de stroom ongeveer 8mA, maar dit is lang niet altijd nodig, met de potmeter kan de stroom (en de versterking) verlaagd worden tot ongeveer 0.3mA. De voeding kan eventueel ook verzorgd worden door de FT817 via de ACC connector.

klik op de foto's voor een vergroting, gebruik de "back" knop van de browser om terug te gaan

 

Dit is mijn qsl kaart, die gaat alweer heel wat jaartjes mee, zie je gelijk een andere hobby van me

 

PA0FBK's 2/70 portabele coax antenne

Dit is ook een leuk knutsel onderwerp, een oprolbaar antennetje voor 2m en 70cm, handig voor op vakantie en zo. Met in het achterhoofd de zog. "Townsman antenne (met PA0LWZ als grote promotor in Nijmegen en omstreken) heb ik iets dergelijks bedacht maar dan volledig gemaakt van RG58 coax

Ok, ik geef toe dat het wel wat duidelijker zou kunnen, daar moet ik nog eens wat aan doen, dit is slechts een scan van een bladzijde uit mijn kladblok. Iemand die vaker antennes heeft gemaakt, zoals de bekende "fietspomp" en "J" antenne, zal hier wel mee uit de voeten kunnen.


klik op de foto's voor een vergroting, gebruik de "back" knop van de browser om terug te gaan

 

Het kostte wat tijd, maar hier dan een betere tekening


Nog wat aanwijzingen: De gehele antenne is dus uit 1 stuk RG58 coax gemaakt. Bij a en c (elk 360mm lang) is de buitenmantel verwijderd, dus b (230mm) vormt a.h.w. een buis waar de binnenader doorheen loopt. d (288mm) is aan de bovenkant open, dus de buitenmantel maakt hier nergens contact mee. Aan de bovenkant van e (35mm) is de binnenader met de buitenmantel kortgesloten. d en e zijn aan de onderkant met binnenader en buitenmantel doorverbonden, tevens is hier de bnc connector bevestigd.

De antenne werkt als volgt: a, b en c vormen samen een halve golf straler op 2m, b is in resonantie op 70cm en vormt zo een coaxiale koppeling tussen a en c, die elk weer een halve golf straler op 70cm zijn. Voor aanpassing op 50 ohm is er een impedantie trafo, bestaande uit d en e. De lengte van d en e is tamelijk kritisch, door hiermee te varieren kan eventueel de swr nog wat verbeterd worden.

 

En zo komt het er dan uit te zien. Bij dit exemplaar zit over d nog een extra stuk krimpkous om de zaak wat beter waterdicht te maken. Onder de blauwe en witte krimpkous zit dus e, omhooggevouwen langs d. Aan de top van de antenne (net boven het ophangtouwtje) zit een plastik beschermhuls die je bij "doe het zelf" zaken in diverse diameters soms tegenkomt.
Deze antenne doet niet onder voor een "fietspomp" of "J" antenne en heeft als voordeel dat hij zowel op 2m als op 70cm werkt en opgerold weinig ruimte inneemt, ideaal tijdens vakantie.
Je hangt hem eenvoudig aan een tak of zo en ook aan de binnenkant van een glasvezel (pas op: geen koolstof!) vishengel werkt het prima.

 

PUPIL

Dit is een plaatje van een van mijn eerste zelfbouw ontvangers, we hebben het dan over ongeveer 1958, de Pupil was een 1 buis AM middengolfontvanger met een DL92 batterijbuisje, gloeispanning 1.5V en anodespanning 15V. Die 15V was voor een radiobuis zeer laag maar toch werkte het perfect, (zelfs op school met een draadje stiekum naar de centrale verwarming als antenne, ik had altijd een voorkeur om achterin de klas te zitten, hi). Nog steeds ben ik mijn vader dankbaar dat hij mijn "smeekbeden" op 8 jarige leeftijd heeft gehonoreerd en mij het bouwpakket destijds heeft geschonken. Ik was daarna helemaal besmet met het radiovirus. Met een modificatie, ik weet het niet zeker, maar vermoedelijk door PA0PDK, was het ook mogelijk om zendamateurs op de 80m amateurband te ontvangen (omstreeks 1958 was AM voor zendamateurs de meest gebruikte modulatie methode).

Ik ben al een tijdje bezig om de onderdelen bij elkaar te zoeken om de Pupil opnieuw te bouwen, momenteel zoek ik de bekende pertinax afstemcondensator nog en ook de pijlknop.

het schema en de binnenkant van de pupil

klik op de foto's voor een vergroting, gebruik de "back" knop van de browser om terug te gaan

Deze jongensboeken uit de jaren 1950-1960 hebben mij destijds erg geinspireerd.................

 

Simplex 2m repeater

Deze simplex repeater die momenteel (maart 2002) in testopstelling regelmatig qrv is, werkt op 145.5875MHz en hij is te openen door een 1750Hz toon of DTMF1. Gebruik je een korte 1750Hz toon (ca. 1sec), dan opent de repeater en geeft een korte mededeling. Wil je die mededeling overslaan, dan moet de 1750Hz toon wat langer zijn (ca. 2sec). Zenden en ontvangen gebeurt op dezelfde frequentie, dus moet er na inspreken steeds even gewacht worden op het tegenstation. Dat inspreken kan maximaal 20 seconden. Naast het maken van verbindingen met een ander station (onlangs hoorde ik bv. iemand die lopende in de binnenstad van Nijmegen met een 200mW porto een verbinding maakte met PD4HF in Kampen, zo'n 90km afstand, dat gebeurt niet iedere dag, er waren wat condities, maar toch leuk nietwaar?) is de repeater ook handig ter controle van bv. de eigen modulatie, je hoort jezelf immers terug (dit is eigenlijk een echte REPEATER). Ook kun je natuurlijk zelf controleren hoe sterk je in Nijmegen binnenkomt en wat het bv. uitmaakt als je een eindtrap aan/uitschakelt.

Na 30sec. niet gebruikt te zijn, gaat de repeater vanzelf weer "op slot", dus de frequentie blijft ook bruikbaar voor "normale" qso's.

Andere DTMF opties:

DTMF2 geeft een herhaling van de laatst opgenomen doorgang, zelfs als dit dagen geleden zou zijn, deze optie werkt alleen als de repeater NIET geopend is

DTMF3 geeft een vooraf ingesproken infotekst

DTMF5 halveert de CW snelheid

DTMF8 geeft info in CW over call/lokatie/QRA locator

DTMF0 sluit de repeater direct

De tijdsduur van de DTMF toontjes is niet belangrijk, van zeer kort tot lang wordt geaccepteerd. Let op: Een doorgang met daarin 1750Hz of DTMF tonen wordt NIET opgenomen, dus als je bv. tijdens een normale gesproken tekst een 1750Hz of DTMF toon uitzendt, zal die hele doorgang niet herhaald worden, je hoort alleen de (R)oger in CW als reactie.

Lokatie van de repeater is Nijmegen zuid, output 8W in een verticale rondstraler (condor16 mobilofoon, afgeregeld op max. 2.4kHz FM zwaai voor 12.5kHz kanaalraster).

Nieuws per mei 2003: Ik heb de simplex repeater omgebouwd tot "gewone" repeater. Hiervoor waren diverse aanpassingen nodig, o.a het bouwen van cavity filters om de repeater via 1 antenne te laten werken. Deze cavity filters zijn opgebouwd uit "normale" epoxy printplaat en koper waterleiding pijp. Mogelijk maak ik hier nog een apart item op deze website van. De repeater is momenteel (mei 2003) actief op 145.7125MHz vanuit Nijmegen, de "te openen" en DTMF functies zijn onveranderd gebleven (DTMF2 werkt nu niet meer). Hij is o.a. opgebouwd uit 2 Condor Standaard mobilofoons, de output in de antenne is ca. 3W. Deze antenne is een rondstraler met ca. 6dB gain op een hoogte van ca. 10m boven "water" niveau vlak naast het MaasWaal kanaal te Nijmegen.

Een nieuw ingebouwde optie in 2004 is DTMF4, hiermee kan toch de simplex (papagaai) funktie weer geactiveerd worden, zodat tijdens normaal repeaterbedrijf beluisterd kan worden hoe je eigen modulatie klinkt en hoe sterk je signaal bij de repeater binnenkomt.

Inmiddels heeft de repeater zijn diensten bewezen tijdens de Nijmeegse Vierdaagse's van 2003 en 2004. Het bleek wel dat een betere (hogere) lokatie wenselijk zou zijn. Voor 2005 wordt hiernaar gezocht.


^ naar boven